SCDPP نسل جديد: نوامبر 2006

سه‌شنبه، آذر ۰۷، ۱۳۸۵

زندانيان سياسي و اعتصاب غذاي سراسري
در طي چند روز گذشته تعدادي از زندانيان سياسي در زندان هاي گوهر دشت کرج (رجائي شهر)، اردبيل، زندان مرکزي بيرجند و زندان مرکزي سمنان دست به اعتصاب غذا زدند. عباس لساني، اصغر اکبرزاده، بهروز علي زاده، ودود سعادتي، ياسر مجيدي، حيدر نوري، بهروز جاويدتهراني، مهرداد لهراسبي، جعفر قدامي و عليرضا کرمي خير آبادي، زندانيان سياسي هستند که در اعتصاب غذاي محدود به سر مي برند.


با وجود تاکيد مقامات قوه قضائيه بر طبقه بندي زندان ها و تفکيک جرايم از همديگر، که در قانون اساسي و قوانين سازمان زندان ها نيز تصريح شده است، اما با اين حال زندانيان سياسي همواره اولين کساني هستند که با اعتصاب غذا و جلب توجه کوشندگان حقوق بشري به مسئله زندانها، نشان مي دهند که در زندان هاي ايران تفکيک جرايم به درستي انجام نشده است. ادامه مطلب

دوشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۸۵

زمانه را نقد کنيد
رادیو زمانه اعلام کرده که هر کسی از این رادیو نقد خوبی ارائه دهد جایزه می گیرد یعنی در قرعه کشی رادیو شرکت داده خواهد شد. به نظرم این رادیو قصد دارد با جمع آوری نقد ها و انتقادات به یک جمع بندی برسد که در بهتر شدن برنامه ها کمک میکند. در این زمینه دوست گرامی آقای فرید حائری نژاد که در تلویزیون سی بی سی کانادا(معتبرترین رسانه کانادایی) نیز کار میکند، مطلبی در وبلاگ شخصی اش نوشته که می توانید دراینجا ببینید.

یکشنبه، آذر ۰۵، ۱۳۸۵

ضرب و شتم دانشجويان با کمک لباس شخصي ها

مامورين انتظامات دانشگاه امير کبير( پلي تکنيک ) ظهر روز گذشته به تحصن سه دانشجوي ممنوع الورود شده به دانشگاه حمله کردند و تعدادي از دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. پس از اين اقدام جو دانشگاه متشنج شد و لباس شخصي ها نيز به جمع انتظامات دانشگاه اضافه شدند. ادامه گزارش در روزآنلاین

پنجشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۸۵

داد خواهیم این بیداد را...
گزارشی از مراسم سالمرگ فروهرها نوشین جعفری - پنجشنبه 2 آذر 1385
(این گزارش را که خواندم حیفم آمد درج نکنم. نوشین که قبلا مدتی از نزدیک همکاری داشتیم، به زیبایی گزارشی از مراسم سالگرد قتل شادروان فروهرها تهیه کرده است.)
ساعت حدود ۳:۴۰ بود که به خیابون هدایت رسیدم. برادران لباس شخصی و نيروي انتظامي تو کل هدایت پخش بودن. به سمت کوچه ی مرادزاده (منزل فروهرها) می رفتم که چند تا جوون از کنارم رد شدن و زمزمه کردن که پر مأموره. میگیرن! توجهی نکردم و به راهم ادامه دادم.
نه، مثل اینکه قضیه خیلی جدیه. هیچ چیز طبیعی نیست! سه تا سرباز هم جلوی من حرکت می کنن که در حالی که دارن پچ پچ می کنن! هرازچندگاهی بر می گردن و پشتشون رو نگاه می کنن. سر مرادزاده رو هم برادران سبز پوش بستن.سمت ديگه ي خیابون علیرضا رو دیدیم. براش دست تکون دادم و رفتم سمتش. حدود ۱۰ دقیقه با هم صحبت کردیم، یه جی ال ایکس که توش دوتا برادر نشستن هم روبرومون بود. زیر نظر بودیم. تابلو شدیم. علیرضا گفت این دور و ورا نمون. برو یه گشتی بزن اما نزدیک باش، خبری شد بهت زنگ می زنم که برگردی. ادامه

دوشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۸۵

سازمان نظامي بسيج دانشجويي/عامل قتل يک دانشجو
روند سرکوب تدريجي و گام به گام جنبش دانشجويي به جايي رسيده که دانشجويان بسيجي تحت پوشش سپاه پاسداران وارد عرصه برخورد با دانشجويان شده اند. در تازه ترين اقدام بسيج دانشجويي، توحيد غفارزاده دانشجوي دانشگاه آزاد واحد سبزوار عصر دوشنبه در برابر چشمان نامزدش به قتل رسيد تا دانشگاه پادگاني به به دانشجويان منتقد و مخالف دولت پادگاني نمايش داده شود.
قتل توحيد غفارزاده در حالي اتفاق مي افتد که پرونده قتل عزت ابراهيم نژاد در کوي دانشگاه در تيرماه 1378 و اکبر محمدي در زندان اوين، به نتيجه اي نرسيده و روز گذشته نيز وکيل مدافع اکبر محمدي خبر داد پرونده او براي تحقيقات به اداره آگاهي ارجاع شده است.
فرود دشنه يک دانشجوي بسيجي بر قلب توحيد غفارزاده، نمونه ديگري از آثار سياستهاي نهادهاي امنيتي است که تلاش کرده اند جامعه دانشگاهي را در در مسيري قرار دهند که با ارزشهاي مورد پسند آنها سازگاري داشته باشد. ادامه مطلب در روزآنلاین

یکشنبه، آبان ۲۸، ۱۳۸۵

پس از اجرای چند برنامه سخنرانی، علیرضا جباری به ایران برگشت!
شب گذشته که به وقت ایران صبح امروز می شود با آقای جباری تلفنی صحبت می کردم. برای چند برنامه از جمله سمینار اعدام در سوئد دعوت شده بود و حالا زمان بازگشتش به ایران رسیده ، او برای رفتن به ایران خیلی مصصم بود و با اینکه جمهوری اسلامی برای بسیاری از کسانی که برای برنامه ای در خارج از ایران دعوت شده و مجددا بازگشته اند پرونده سازی های زیادی کرده، اما او با وجود نگرانی از بازداشت یا برخوردهای احتمالی نهادهای امنیتی، از اینکه به ایران باز می گشت ناراحتی نداشت.
امروز ظهر به وقت اروپا از آلمان به سمت ایران پرواز داشت و الان نمی دانم دقیقا در چه شرایطی است اما امیدوارم مشکلی برایش پیش نیاید.
(این عکس را باهم در تاریخ یک آذر 1383 در منزل شادروانان فروهرها گرفتیم)
علیرضا جباری عضو کانون نویسندگان ایران و فعال حقوق بشر است که البته شرایط سخت زندان هایی چون رجائی شهر کرج و قصر تهران را تحمل کرده و با وجود سن بالا و پشت سر گذاشتن شرایط بد زندان ها،اما همچنان روحیه خوبی دارد. به هر حال هر جا باشد برایش آرزوی موفقیت دارم.

جمعه، آبان ۲۶، ۱۳۸۵

تمرین عکاسی با نیک آهنگ کوثر!

امروز صبح ساعت 7:40 دقیقه به وقت تورنتو در مرکز شهر با نیک آهنگ کوثر قرار داشتم. وقتی رسیدم دیدم در کنار دوچرخه اش ایستاده در تقاطع خیابان یانگ و کینگ و در حال صحبت تلفنی است با یکی که نمی گویم کیست!؟ سریع ازش یک عکس گرفتم، وقتی متوجه شد در حال عکسبرداری هستم گفت:
excuse me, what are you doing
گفتم دارم عکس میگیرم مگر بده ؟
(نمای نزدیک)

کمی رفتم جلوتر، خواستم یک عکس درست حسابی بگیرم ولی نشد. از بس موقع گرفتن عکس قیافه گرفته!
حالا نمی دانم چیکار کرده بود که خیلی خسته به نظر می رسید!؟


در حال تمرین عکاسی هستم. بلکه عکاس شدم!

چهارشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۵

با همکاري اسمال تيغ زن و مامورين زندان
حمله به زندانيان سياسي از زبان ناصر زرافشان
روز گذشته تعدادي از محکومان جرايم خطرناک در زندان اوين با حمله به زندانيان سياسي، تعدادي از آنها از جمله دکتر ناصر زرافشان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.به گزارش واحد خبر کميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي، اين درگيري و حمله در روز گذشته نيز تکرار شد اما مسئولين زندان اقدامي براي خنثي کردن آن انجام ندادند. ادامه گزارش در روزآنلاین

یکشنبه، آبان ۲۱، ۱۳۸۵

ادامه فشار بر دانشجویان/ هم در زندان هم در دانشگاه
در حالیکه نگرانی از وضعیت دانشجویان زندانی روز به روز افزایش می یابد،در بیرون از زندان نیز فعالان دانشجویی وضعیت خوبی ندارند. سمیه بینات همسر احمد باطبي که روز دوشنبه گذشته موفق به ملاقات با همسرش در بند 209 زندان اوين شد، نسبت به وضعيت وي ابراز نگراني می کند و می گوید:"وضعيت جسمي همسرم مطلوب نيست. داراي بيماري‌‏هاي مختلفي است كه تاكنون نيز معالجات لازم در زندان‌‏ به عمل نيامده است. از لحاظ وضعيت روحي نيز داراي وضعيت خوبی نيست."
در این مقاله وضعیت تعدادی از فعالان دانشجویی زندانی بررسی شده است.

پنجشنبه، آبان ۱۸، ۱۳۸۵

بسيج در برابر دانشجويان
اين روزها بازداشتگاه 209 زندان اوين به يکي از بحث هاي اصلي گروه هاي حقوق بشري تبديل شده است. در اين بند تعداد قابل توجهي فعال دانشجويي و سياسي از جمله کيانوش سنجري، خيرالله درخشندي، ابولفضل جهاندار زنداني هستند. ادامه مطلب

چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۵

تعطیلی موقت روزآنلاین توجیهی ندارد!
روز یک شنبه یک گزارشی در مورد دانشجویان تهیه کرده بودم تا آخرین برخوردها با جنبش دانشجویی در روزنامه الکترونیکی روزآنلاین بازتاب داده شود اما زمانی به سایت مراجعه کردم دیدم بسته شده است. از همان ابتدا تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که یکی این وسط شیطنت کرده است و حتی در گفتگوی تلفنی با یکی از اعضای تحریریه این روزنامه گفتم همه اینها به نظرم از یک نفر آب می خورد تا اینکه صبح فردای آن روز جریان کامل را از طریق مسئولین روزنامه مطلع شدم. چیزی که فکر می کردم بی اساس نبود.
این آقا! البته بعد از اینکه متوجه شده دست اندرکاران روزآنلاین حاضر نیستند زیر بار خواست او بروند، توضیحی در وبلاگ هودر داده است. اما آنچه به نظر من اهمیت دارد، بسته شدن یک روزنامه ای است که هزاران خواننده دارد از گروههای فکری و قومی مختلف از ایرانیان و حتی غیر ایرانیان. توقیف و بسته شدن یک نشریه همانطور که توسط رژیم ایران محکوم است بلکه از طرف هر شخص و گروه دیگری نیز از دید من محکوم است و به هیچ بهانه ای بستن یک روزنامه توجیهی ندارد!
برای من که در روزآنلاین می نویسم و در زمینه حقوق بشر نیز فعالیت میکنم، قضاوت عادلانه شرط اساسی است . شخصا نمی دانم بین حسین درخشان و حسین باستانی چه گذشته است اما ادعاهای او را قابل قبول نمی بینم. یک سایت اینترنتی کاغذ روزنامه نیست و آپدیت کردن یک سایت نیز احتیاج به طراح آن ندارد!
اما به هر حال این چند روز فرصتی شد تا خستگی در کنیم و کمی در مورد کتابی که می خواهم برای سال دیگر آماده کنم در مورد جنبش دانشجویی ایران، برسم.

سه‌شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۸۵

24 ساعت مبارزه با سانسور در اینترنت

امروز 7 نوامبر است، روزی که روزنامه نگاران بدون مرز برای مبارزه با سانسور، از قبل از همه دعوت کرده تا با تنها یک کلیک بر روی سایت آنها، نارضایتی خود را از سانسور و سرکوب آزادی بیان ابراز کنند. متن اطلاعیه سازمان گزارشگران بدون مرز را ببینید و برای مبارزه با جهل و خفقان قدمی بردارید؛
گزارشگران بدون مرز:ما همگان را فرا مي خوانيم که از روز ٧ نوامبر (١٦ آبان) ساعت ١١ تا چهارشنبه ٨ نوامبر (١٧ آبان) با پيوستن به ما بر روی سايت گزارشگران بدون مرز عليه سانسور مبارزه کنند.هم اکنون در سراسر جهان ٦٠ وب نگار معترض فقط برای آنکه بر روی اينترنت عقيده خود را بيان کرده اند، در زندان بسر مي برند . آنچه که در بسياری از کشورهای جهان امری آسان و آزاد محسوب مي شود در ١٣ کشور جهان ممنوع است. در چين در مصر و در تونس ابراز عقيده در وبلاگ و يا بر روی سايت مي تواند به زنداني شدن منجر گردد. برای نپذيرفتن سانسور و حساس کردن افکار عمومي گزارشگران بدون مرز برای اولين بار دعوت به تظاهراتي بزرگ بر روِی اينترنت مي کند :٢٤ ساعت عليه سانسور بر روی اينترنتما و همگان، کاربران، وبلاگ نويسان، روزنامه نگاران، دانشجويان و... را دعوت مي کنيم با يک کليک ساده سانسور را محکوم کنند.چگونه در اين تظاهرات بزرگ شرکت کنيم :از روز سه شنبه ٧ نوامبر (١٦ آبان) ساعت ١١ تا چهارشنبه ٨ نوامبر (١٧ آبان) همان ساعت، سايت گزارشگران بدون مرز به اين امر اختصاص مي يابد.تظاهرات اينترنتي : با اتصال به سايت گزارشگران بدون مرز ١٣ دشمن اينترنت در جهان را شناسايي کنيد و بر روی نقشه ای (فلش) کليک کنيد تا نقاط سياه شبکه وب را از سانسور پاک کنيد. هر کليک شکل ديگری از نقشه ی جهان را عرضه خواهد کرد. هدف اين است که شبکه اينترنت در ٢٤ ساعت به کشورهایي که آنراسانسور مي کنند راه يابد. همه ی آرا شمارش مي شوند و به گزارشگران بدون مرز اجازه مي دهد با تواني بيشتر اقدامات کشورهايي که فضای آزاد وب را سانسور مي کنند، افشا کند. راهنمای کامل

یکشنبه، آبان ۱۴، ۱۳۸۵

عذرخواهی اصغرزاده!


عضو سابق شورای شهر تهران و یکی از سه عضو گروه تسخیر کنندگان سفارت آمریکا در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی از محمود احمدی نژاد خواست تا به عنوان مقام بلند پایه ایران نحوه گفتمان خود را اصلاح کند.به گزارش (asriran.com)، ابراهیم اصغرزاده عضو سابق شورای شهر تهران در این مصاحبه گفت: مطبوعات آمریکا از ابتدای پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ادعا کرده اند که وی نیز در زمره برنامه ریزان تسخیر سفارت آمریکا بوده است اما واقعیت چیز دیگری است.اصغرزاده با اشاره به نقش محمود احمدی نژاد در برنامه تسخیر سفارت آمریکا گفت: من، محسن میردامادی و عباس عبدی، برنامه ریزان اصلی تسخیر سفارت آمریکا بودیم و محمود احمدی نژاد معقد بود که خطر کمونیسم بیش از آمریکاست و نتیجتا باید سفارت شوروی به جای آمریکا تسخیر شود.وی افزود: به خاطر همین نظریه احمدی نژاد، او به پیشنهاد محسن میردامادی و حبیب الله بی طرف از جمع گروه تسخیرکنندگان سفارت آمریکا حذف شد.اصغرزاده با تاکید بر این امر که ماجرای گروگانگیری قرار بود زود تمام شود ادامه داد: قرار بود برنامه تسخیر سفارت آمریکا به صورت سمبلیک اجرا شود و فقط دو روز ادامه داشته باشد اما رشته کار از دستمان خارج شد و گروگانگیری طولانی تر شد.به گزارش نیویورک تایمز، ابراهیم اصغرزاده قرار است برای دیدار با "جیمی کارتر" رییس جمهور اسبق آمریکا راهی این کشور شود.اصغرزاده در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: امیدوارم آقای کارتر به عنوان کسی که جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داده ، مرا به عنوان فردی که تغییر کرده و برای صلح تلاش می کند بپذیرد.وی افزود: من تغییر کرده ام و قصد دارم در دیدارم با آقای کارتر این نکته را بازگو کنم.

رقابت های بهترین وبلاگ!

دویچه وله چند وقتی است که بهترین وبلاگ ها! را که از منتخبان هیئت داوران متخصص ! آن هستند انتخاب کرده و در سایت خود گذاشته است. در حال حاضر 9 وبلاگ در مرحله نهایی هستند که باهم رقابت! می کنند تا یکی از آنها یک لپ تاپ ببرد به عنوان جایزه!
رقابتهاى "The BOBs - Best Of The Blogs" در سه مرحله برگزار ميشود که اکنون در مرحله آخر آن است و حالا قراره هیئت باصطلاح داوران (یک نفره) برنده نهایی را در روز دهم ماه نوامبر در نشست خود در شهر برلين انتخاب كند، در روز يازدهم نوامبر هم در يك مراسم رسمى برندگان هيئت داوران اعلام ميشود !
بعد از اینکه کاندیداهای نهایی انتخاب شدند ، داور بخش فارسی اعلام کرد که به غیر از یک نفر ، بقیه با پیشنهاد او انتخاب شدند و البته اگر کمی به وبلاگ های انتخاب شده از میان کل وبلاگ های پیشنهاد شده نگاهی بکنید معلوم می شود داستان چیست و چقدر انتخاب آنها دمکراتیک و اصولی بوده!؟
مثل اینکه ما ایرانیها هر جا باشیم و امکانی در اختیارمان بگذارند باید آن را در اختیار منافع شخصی بگذاریم.
این رقابتها از بس درست و سالم جلو رفته که یکی از منتخبین آن، نیک آهنگ کوثر هم انصراف داده و یک نکته جالبی را هم مورد اشاره قرار داده که در وبلاگ خودش ببینید. البته او چندین بار در مورد این رقابتها! توضیح داده اند و جالب اینکه تعدادی از وبلاگ نویسان و به خصوص بعضی از منتخبان هم این مسئله انتخابات را به چالش کشیده اند.

ارزش کار بعضی از منتخبان را زیر سوال نمی برم، خوب تعجب نکنید وقتی همیشه می بینید یکی به عنوان بهترین وبلاگ نویس، یکی به عنوان بهترین وبلاگ و یا دیگری به عنوان بهترین کوشنده حقوق بشر انتخاب می شود. همیشه همین بوده و خواهد بود. حالا بیچاره اونهایی که واقعا کار وبلاگ نویسی را می فهمند و یا آنهایی که توی زندان هستند و یا آثار زندان هنوز از تنشان بیرون نرفته...

جمعه، آبان ۱۲، ۱۳۸۵

برای آزادی کیانوش سنجری

بالاخره سازمان عفو بین الملل با تلاش های زیاد فعالین حقوق بشری و دانشجویان پرکار مدافع دمکراسی، با انتشار اطلاعیه ای با انتشار اطلاعیه ای خواهان آزادی وبلاگ نویسان زندانی از جمله کیانوش سنجری شد. سازمان عفو بین الملل بعد از آن یک فراخوانی برای اعتراض به بازداشت کیانوش سنجری و درخواست از سران رژیم برای آزادی او منتشر کرد. این بیانیه توسط کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ترجمه شده است. لطفا برای حمایت از کیانوش سنجری به توصیه عفو بین الملل توجه کنید. چند روز پیش در تماسی از خانم هریسون یکی از اعضای تیم خاورمیانه این سازمان به دلیل حمایت از کیانوش تشکر کردم.
تعدادی از دانشجویان و جوانان یک سایتی هم در مورد او درست کرده اند. اینجا را کلیک کنید(کارزار آزادی کیانوش سنجری) تا بیشتر بدانید.
دو روز پیش آخرین باری بود که با مادر کیانوش صحبت کردم. متاسفانه او وضعیت خوبی نداشت و با اینکه بارها به دادگاه انقلاب و سازمان زندان ها مراجعه کرده اما دریغ از یک خبر.
در طی سال های گذشته همواره از نزدیک شاهد بودم که مادر کیانوش هزینه سنگینی بابت برخوردهای رژیم با فرزندش داده و حتی سلامتی او به همین دلیل به خطر افتاده است. چند روز قبل می گفت کاش لاقل کیانوش را از انفرادی به بند عمومی منتقل کنند.

Free Blog Counter