SCDPP نسل جديد: ژوئن 2009

دوشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۸۸

ادامه بازداشت های گسترده در ایران

ادامه بازداشت های گسترده در ایران / حسن زارع زاده اردشير

28/06/2009 لينك گزارش من در صدای آمریکا

به دنبال دستگیری های گسترده مردم، و فعالان سیاسی و مدنی، کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه در ایران در بیانیه ای درباره‌ی چگونگی بازداشت فعالین سیاسی و روزنامه‌نگاران نوشته است: «به هیچ یک از بازداشت ‌شدگان هیچ‌ گونه احضاریه ‌ای از سوی مراجع قضایی ارسال نشده است. در هنگام بازداشت نیز هیچ‌ گونه حکمی از سوی مراجع قضایی به آنها ارائه نشده است. بازداشت‌ها غالباً در ساعات پایانی شب و بامداد صورت گرفته و توام با ضرب ‌وشتم و رفتارهای خشن و تحقیرآمیز نسبت به خانواده‌های آنان بوده است. پس از بازداشت هیچ مرجع قضایی در مورد محل نگهداری توضیحی به خانواده‌های آن ‌ها نداده است و بازداشت‌ شدگان تاکنون امکان تماس تلفنی با خانواده‌های خود نیز نداشته‌اند. همه‌ آن‌ها از دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند.

کمیته پی‌ گیری بازداشت‌های خودسرانه در ایران در ادامه ‌نامه‌ ی خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است هرچه سریع ‌تر موضع خود را در مورد نقض فاحش موازين جهانی حقوق بشر در ایران ابراز دارد. این کمیته همچنین از سازمان ملل خواسته است گزارشگر ویژه‌ای در مورد موارد متعدد نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر تعیین کند. کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه در ایران که دو سال پیش در تهران تشکیل شده است، آمار بازداشت شدگان روزهای اخیر را ۲۵۰۰ نفر تخمین زده است.

همچنین در گزارش دیگری از «کمیته‌ ی حمایت از روزنامه‌ نگاران» که دفتر آن در نیویورک است، به بازداشت ۴۰ روزنامه نگار و خبرنگار اشاره شده است که ۲۵ نفر آنها اعضای تحریریه روزنامه‌ «کلمه سبز» هستند. اين روزنامه به صاحب امتیازی میرحسین موسوی منتشر می شد.

در همین حال سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس، امروز اعلام کرد که گزارشات متعددی از شکنجه کردن بازداشت شدگان دریافت کرده است. پاسداران و نمایندگان سعید مرتضوی دادستان انقلاب تهران با برخی از روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی رفتار خشونت‌آمیز دارند. گزارشگران بدون مرز به اسامی بیش از ۲۰ روزنامه نگار از جمله محمد قوچانی، عبالرضا تاجیک، کیوان صمیمی، احمد زیدآبادی، ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی، اشاره کرده است.

مدافعان حقوق بشر در ایران از جمله عبدالفتاح سلطانی، شیوا نظرآهاری، ناصح فریدی و علی بیکس نیز از جمله دستگیر شدگان هستند که وضعیت آنها همچنان نامعلوم است. پیش از این ۱۵۰حقوقدان در بیانیه ای نسبت به وضعیت عبدالفتاح سلطانی ابراز نگرانی کرده بودند.

تعداد دیگری از دستگیرشدگان روزهای اخیر را دانشجویان تشکیل می دهند که بر اساس گزارش خبرنامه امیر کبیر، اگرچه صدها دانشجوی دستگیر شده در حمله به کوی دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، اصفهان، تبریز و چند دانشگاه دیگر، آزاد شده اند اما دست کم ۴۰۰ دانشجوی دیگر در بازداشت به سر می برند. خبرنامه امیر کبیر نام بیش از یکصد دانشجو را منتشر کرده است.

از سویی دیگر خبر می رسد تعدادی از سینماگران و هنرمندان نیز دستگیر شده اند. در خبری از روزنامه جوان که به اصولگرایان نزدیک است، به بازداشت حسین زمان خواننده و نیز سه بازیگر به نام های م ن (مهتاب نصیر پور)، م خ، س ر (سینا رازانی) اشاره شده است

برچسب‌ها:

Free Blog Counter