SCDPP نسل جديد: اوت 2009

جمعه، شهریور ۰۶، ۱۳۸۸

VOA interview with Zarezadeh at the anniversary of 18 tir



This interview has been done last year in Shabahang program

شنبه، مرداد ۳۱، ۱۳۸۸

تشکیل ائتلافی از گروه‌های سیاسی و مدنی در ایران لازم است


تشکیل ائتلافی از گروه‌های سیاسی و مدنی در ایران لازم است
حسن زارع زاده اردشیر در گفت‌وگو ب‌ا گذار:


همسو کردن جریانات سیاسی مخالف و منتقد نظام جمهوری اسلامی و نیز به چالش کشیدن مشروعیت نظام، از دستاوردهای جنبش سبز به شمار می‌روند که پیشتر دمکراسی‌خواهان برای بدست آوردن آنها سال‌ها مبارزه کرده‌اند؛ نیروی‌های سیاسی بر این باور بوده‌اند که با ایجاد یک جریان واحد از نیروهای تحول‌خواه و زیر سوال بردن مشروعیت نظام می‌توان جامعه‌ی بین‌المللی و مردم ایران را برای ایجاد تغییرات اساسی در جامعه‌ی ترغیب کرد. و اینک چنین فرصتی فراهم شده است.

در این میان، نظام جمهوری اسلامی نیز بیکار ننشسته و همچون گذشته به دنبال ناتوان کردن تلاش‌های آزادیخواهان است. سرکوب خیزش‌های مردمی، گروه‌های سیاسی و مدنی از یک سو، و ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی میان مبارزان راه آزادی و دمکراسی از سوی دیگر، در دستور کار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. انتشار مباحث جلسات داخلی نیروهای نظامی نشان می‌دهد که آنها حتی در میان مردم معترض حضور پیدا می‌کنند و تظاهرات را به مسیرهای دلخواه خود هدایت می‌کنند. برگزاری دادگاه‌های نمایشی و بی‌اساس نیز کاملا نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در صدد بدبین کردن مردم نسبت به فعالان سیاسی مدنی است، می‌خواهد اصلاح‌طلبان را از پیوستن به نیروهای سکولار و مخالف دور کند و نیز عده‌ای را خانه‌نشین سازد. اما امیدها هنوز به یاس مبدل نشده است و اعتراضات داخلی به همراه تلاش‌های وسیع ایرانیان در برون‌مرز، تقویت شکاف در بدنه‌ی نظام جمهوری اسلامی و پیگیری نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر همچنان به هر ایرانی جرات می‌دهد تا در فکر و تلاش در راستای تحقق آزادی و دمکراسی درنگ نکند. در این راه لازم است؛

جریان همبستگی برای دمکراسی که چند ماه پیش با حضور فعالان شناخته شده سیاسی و مدنی در داخل کشور تاسیس شده به همراه میرحسین موسوی که تاسیس یک جبهه‌ی سیاسی را مطرح کرده، ائتلافی از گروه‌های سیاسی و مدنی را در ایران تشکیل دهند تا برای سازمان‌دهی و تداوم مبارزات برنامه‌ریزی کند. این ائتلاف پیشتر نیز در دستور کار دمکراسی‌خواهان قرار داشت. در سال ۱۳۷۸، که به خاطر حضور در تظاهرات کوی دانشگاه تهران دستگیر شده بودم به همراه دوستان دیگر در «جبهه متحد دانشجویی» به فکر چنین ائتلافی بودیم که پس از آزادی از زندان آن را دنبال کردیم. خوشبختانه مذاکرات میان گروه‌ها نتیجه‌بخش بود و این شرایط مناسبی برای چنین ائتلافی است. این ائتلاف می‌تواند دولت موقت دوران گذار را نیز تشکیل دهد.

نیروهایی که در این زمینه کوشش می‌کنند باید به دنبال خنثی کردن تاکتیک‌های امنیتی جمهوری اسلامی نیز باشند. در غیر اینصورت نه تنها ائتلاف و همسویی ضعیف خواهد شد بلکه نگاه جامعه‌ی بین‌المللی به نیروهای دمکراسی‌خواه تغییر خواهد کرد. همچنین به کمک ایرانیان برون‌مرز و نهادهای مدافع حقوق بشر، باید برای نامشروع نشان دادن نظام جمهوری اسلامی کوشش شود. اینک که کشورهای اروپایی حتی حاضر شده‌اند سفرای جمهوری اسلامی را احضار کنند و آقای اوباما نیز سرکوب‌های داخلی را محکوم کرده و سازمان ملل واکنش درخور توجهی نشان داده است، فرصت برای طرح پرونده ایران در شورای امنیت و کمیسیون حقوق بشر مهیاست.

در عین حال باید از سازمان ملل متحد خواست تا با تشکیل کمیته‌ی حقیقت‌یاب و اعزام آن به داخل ایران اقدامات لازم را برای کمک به قربانیان ستم جمهوری اسلامی انجام دهد.

برچسب‌ها:

سه‌شنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۸۸

در صدای آمریکا چه می گذرد؟ حسن زارع زاده اردشیر




در صدای آمریکا چه می گذرد؟
حسن زارع زاده اردشیر

بیش از یک ماه است که دیگر در برنامه های تلویزیون فارسی صدای آمریکا حضور ندارم. در این مدت عده قابل توجهی بواسطه ایمیل، فیسبوک و تلفن پرسیده اند که علت چیست؟ علت روشن است! چرا؟ چون، نگاهی هر چند سطحی به برنامه های فارسی صدای آمریکا در چند ماه گذشته بویژه پس از انتصابات ریاست جمهوری اسلامی ایران گویای آن است که سیاست های این رسانه با گذشته تفاوت فاحشی دارد، بطوریکه متاسفانه آنتن هایش در دریافت امواج وسیع نقض گسترده حقوق بشر از کار افتاده است.

علی سجادی، سردبیر برنامه دو ساعته خبرها و نظرها، که پس از روی کار آمدن رئیس جدید بخش فارسی، به صورت غیرقانونی و با وجود دکتر کامبیز محمودی سردبیر ارشد، به سردبیری اکثر برنامه ها مشغول شده و با حمایت رئیس حتی توانایی اخراج و جابجائی افراد را نیز دارد، در این زمینه نقش فعالی دارد.

این فرد، که همزمان با برخورد با من، با دوستانی عزیزی چون محسن سازگارا، کوروش صحتی و احمد باطبی نیز رفتار نامناسبی داشت و مدتی جلوی حضور آنها را در برنامه های تلویزیونی گرفت، سرانجام مدیر جدید خود، الکس بلیدا، را متقاعد ساخت که من فردی مناسب در راستای اهداف آنها نیستم و بدین ترتیب از تداوم حضور من در برنامه ها جلوگیری کرد. علی سجادی البته اخیرا در زمینه بیکار کردن تعدادی از کارکنان صدای آمریکا و نیز جابجاکردن تعدادی دیگر تلاش های زیادی انجام داده است که در فرصتی دیگر به آنها خواهم پرداخت.

اما، گذشته از اینکه این فرد به دلیل اینکه من آذربایجانی و اهل تبریز بودم با من مشکل پیدا کرده بود، به دلیل اختلاف سلیقه، روش و فکر در چگونگی پوشش اخبار ورویدادهای ایران و توجهم به مسائل مهم ایران بویژه نقض آشکار حقوق بشر به مبارزه با من پرداخت و با کارشکنی و دروغ پراکنی های متعدد، فضای کار را در پوشش خبری مهمترین رویداد تاریخی ایرانیان پس از انقلاب یعنی اعتراضات پس از انتصابات ریاست جمهوری تنگ تر کرد. او به راحتی جلوی انتشار بسیاری از اخبار، گزارش ها، تصاویر ویدئوئی و عکس های مربوط به اعتراضات و تظاهرات ایرانیان در داخل و در مواردی در خارج را گرفت و اجازه نداد که این رویداد تاریخی به درستی در صدای آمریکا به تصویر کشیده شود.

علی سجادی به راحتی انعکاس اخبار در ارتباط با دستگیرشدگان را می گرفت و می خواست تنها به گزارش های کلی پرداخته شود. برای مثال، پس از آنکه شیوا نظرآهاری، فعال شناخته شده حقوق بشر، در جریان روزهای اول اعتراضات دستگیر شد و خبر بازداشت او در رسانه ها نیز انعکاس یافت، علی سجادی جلوی گفتگوی صدای آمریکا با مادر او را گرفت و گفت این موضوه اهمیتی ندارد. او به صراحت به شخص من گفت: "ما نیازی به گفتگو با فعالان سیاسی و حقوق بشری و انعکاس خبرهای آنها نداریم." (!؟)

این در حالی بود که شبکه تلویزیونی سی ان ان که همچون صدای آمریکا از کارشناسان فارسی زبان ایرانی بهره ای ندارد و حوزه کارش تنها به ایران خلاصه نمی شود، 24 ساعته به پوشش خبری این رویداد پرداخت. حتی تلویزیون بی بی سی بسیار جلوتر از صدای آمریکا بود، بطوریکه صدای رهبر جمهوری اسلامی را درآورد اما بخش فارسی صدای آمریکا که از پیش تنها به دلیل محتوای برنامه های سیاسی اش با استقبال مردم مواجه شده است، در جریان مهمترین رویداد تاریخی که به تریبون مناسبی احتیاج داشت، در سایه تلاش های افرادی چون علی سجادی به تلاش های تعدادی از روزنامه نگاران مدافع حقوق بشر و آزادی بیان در این رسانه بی اعتنایی کرد و با سانسور شدید به جنگ اخبار و گزارش های مهم روز رفت. این وضعیت باعث شد تا اندازه ای توجه و اعتماد ها به سوی این رسانه ی مهم و تاثیرگذار کم رنگ تر شود و جایگاه حرفه ای آن متزلزل شود.

اینک، تعدادی از مدیران بخش فارسی صدای آمریکا که نمی توانند به زبان فارسی صحبت کنند و البته از ضعف مدیریت در رنج اند، بدون توجه به حضور تعداد قابل توجهی از روزنامه نگاران باسابقه و ایران شناسان در آنجا، علی سجادی را تنها مشاور خود قرار داده اند. اگرچه چیزی به مفهوم مدیریت قانونی و سازمان یافته با آنچه در آنجا اتفاق می افتد فاصله دارد، اما اگر مدیران این بخش کمی دقت به خرج دهند میتوانند از پتانسیل موجود استفاده بهتری کنند. متاسفانه این افراد حتی تاب و تحمل یک انتقاد کوچک را هم ندارند. چهار ماه پیش روزنامه واشنگتن تایمز در مقاله ای به قلم (Nicholas Kralev ) به انتقاد از بخش فارسی صدای آمریکا پرداخت و من این مقاله را برای اطلاع همکارانم که در ایمیل (pnn@voanews.com) مشترک هستند، ارسال کردم اما مدیریت چنان آشفته شد که رفتار نامناسبی با من در پیش گرفت.

متاسفانه در طی چند هفته گذشته مدیریت بخش فارسی به راحتی تعدادی را از ادامه همکاری محروم و تعدادی را نیز جابجا کرده است. آنها حتی به دکتر کامبیز محمودی نیز رحم نکرده و فرد توانمند و محترمی مثل ایشان را از پست سردبیری کل به مشاور ارشد رئیس (یک پست تشریفاتی) منتقل کرده اند تا با کاستن از قدرت اجرائی ایشان، راه را برای خود هموارتر کنند.

من اگرچه به کارکنان صدای آمریکا احترام زیادی قائل هستم و تلاش های حرفه ای و انسانی آنها را ارج می نهم اما برای دفاع از حقوق بشر در ایران حاضر نیستم در کنار افرادی چون علی سجادی فعالیت کنم. من سال ها برای آزادی و حقوق بشر مبارزه کرده، زندانی و شکنجه شده ام و اینک در برابر چنین کسانی نه تنها تعظیم نمی کنم بلکه در برابر اعمال غیر انسانی شان سکوت پیشه نخواهم کرد.

و در آخر، امیدوارم مدیران اداره رسانه های خارجی ایالت متحده و نیز قانونگذاران آمریکائی با آگاهی از آنچه در درون بخش فارسی صدای آمریکا اتفاق می افتد، به تحقیق پرداخته و جلوی باند بازی ها و اقدامات غیر انسانی این تعداد انگشت شمار در این رسانه پرطرفدار و تاثیرگذار را بگیرند.

حسن زارع زاده اردشیر
28 مرداد ماه 1388
واشنگتن دی سی

برچسب‌ها:

جمعه، مرداد ۲۳، ۱۳۸۸

پاسخ کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی به اتهامات منتسب به اعضای زندانی آن توسط دادستانی تهران

اتهامات واهی علیه دو دانشجوی فعال حقوق بشر

دو عضو فعال کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، ناصح فریدی و علی بیکس، که در روزهای اول اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در تهران دستگیر شده اند، با اتهامات ناروا و بی اساس روبرو هستند.

علی بیکس، که در روز شنبه گذشته در دادگاه موسوم به متهمان "عوامل میدانی پروژه کودتای مخملی" به همراه دیگر زندانیان سیاسی حضور داشت، از داشتن حق ملاقات، وکیل مدافع و کلیه حقوق انسانی خود محروم است. همین شرایط برای دیگر عضو کمیته، ناصح فریدی، که متهم به ارتباط با ضد انقلاب است، شرایط سختی را آورده است.

به دنبال برگزاری جلسه اول دادگاه نمایشی متهمان عوامل میدانی پروژه کودتای مخملی، دهم مرداد خبرگزاری فارس به نقل از معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران مینویسد که ناصح فریدی اخبار زندانیان سیاسی و اعتراضات خیابانی را برای صدای آمریکا، رادیو فردا و سیمای آزادی و نیز گروهک منافقین (سازمان مجاهدین خلق) ارسال کرده است.

نام این فعال دانشجویی و حقوق بشری در حالی در جلسه اول دادگاه و کیفرخواست دادستانی ذکر شده است که او در دوران فعالیت های دانشجویی خود به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران و نیز فعالیتهای حقوق بشری در کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی به اقدامی خارج از قوانین و عرف داخلی و بین المللی دست نزده است. اینک پس از برگزاری دو جلسه دادگاه نمایشی، همگان به ساختگی بودن اتهام بازداشت شدگان پی برده اند.

دادستانی تهران، همچنین در جلسه دوم و در کیفرخواست صادر شده، از کوشندگان حقوق بشری نام می برد که در "کمیته های کمیته دفاع از حقوق بشر و زندانیان سیاسی" در راستای اهداف ضدانقلاب فعالیت می کنند که اشاره به کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی دارد. این در حالی است که کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی تنها کمیته باسابقه ای است که برای دفاع از زندانیان سیاسی در سال 1377 تاسیس شده و کلیه فعالیت های آن در چارچوب موازین حقوق بشری بین المللی قرار دارد و هرگونه ایراد اتهام به آن و اعضای زندانی اش تنها به منظور سرکوب و تحت فشار قرار دادن مدافعان حقوق بشر و نیز تخریب وجهه آنان در میان مردم صورت می گیرد.

از این رو، کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی اقدامات دادستانی تهران را مغایر با قوانین داخلی و بین المللی می داند و ضمن محکوم کردن دادگاه های نمایشی و غیرقانونی دستگیر شدگان اخیر، خواستار آزادی اعضای این کمیته، ناصخ فریدی و علی بیکس، دیگر مدافعان حقوق بشر از جمله شیوا نظر آهاری، محمد علی دادخواه وعبدالفتاح سلطانی و نیز کلیه زندانیان سیاسی است. این کمیته برای آزادی زندانیان سیاسی، از همه نهادهای مدافع حقوق بشر می خواهد تلاش کنند.

تهران پنج نشبه 22 مرداد

برچسب‌ها:

Free Blog Counter