SCDPP نسل جديد: فوریهٔ 2010

پنجشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۸۸

گفتگو با حسین فرجی با حسن زارع زاده ارشیر در تلویزیون پارس در مورد حمله به کوی دانشگاه و نیز زندانیان سیاسی

گفتگوی حسین فرجی با حسن زارع زاده ارشیر در تلویزیون پارس در مورد حمله به کوی دانشگاه و نیز زندانیان سیاسی




برچسب‌ها:

دوشنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۸۸

بی خبری از وضعیت حشمت الله طبرزدی در زندان / کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی - با گذشت ۵۵ روز از بازداشت مهندس حشمت اله طبرزدي دبیر کل جبهه دمکراتیک ایران ، هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری و وضعیت او در دست نیست و این ابهام خانواده او را در نگرانی عمیق فرو برده است.


به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ، بر اساس گفته خانواده حشمت طبرزدی، او از زمان دستگیری در روز دوشنبه هفتم دی ماه تا به امروز تنها دو بار تماس تلفنی برقرار کرده اما اشاره ای به محل بازداشت خود نکرده است. همچنین مراجعه مکرر خانواده و محمد اولیایی فرد، وکیل مدافع، به دادگاه انقلاب نیز نتیجه ای در بر نداشته است. دادگاه انقلاب در پاسخ به مراجعات خانواده تنها گفته است که برای او قرار بازداشت دو ماهه صادر شده و پس از آن نیز روشن نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

حشمت طبرزدی که در چند سال گذشته نقش برجسته ای در سازماندهی اعتراضات مردمی داشته، در یک سال اخیر به دلیل تلاش های گسترده برای ایجاد همبستگی در میان نیروهای سیاسی و حقوق بشری سکولار، از سوی ماموران امنیتی به شدت تحت فشار قرار گرفت و بالاخره پس از چندین بار تهدید دستگیر شد.
او پیش از این چندین بار بازداشت و زندانی شده و بیش از هشت سال را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده است.

گفتني است از ديدگاه دبيركل جبهه دمكراتيك ايران راه حل نفي استبداد و برون رفت از بن بست سياسي كشور دگرگوني ساختاري ازطريق مبارزه عاري از خشونت است. طبرزدي پيش از اين بارها بر ناكارآمدي راهكارهاي اصلاح ساختار جمهوری اسلامی تاكيد نموده و بطور مشخص پيشنهاد رفراندوم ساختار سياسي را مورد پشتيباني قرار داد.


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
تهران، دوشنبه ۳ اسفند ۸۸

برچسب‌ها:

یکشنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۸۸

پایان اجلاس حقوق بشر و موضع دو پهلوی ایران / حسن زارع زاده اردشیر، رادیو زملنه


حسن زارع زاده اردشیر / رادیو زملنه

بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در نشست هفته گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد موضوع مهمی بود که توجه بسیاری محافل از جمله نهادهای حقوق بشری را به خود جلب کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل که در سال ۲۰۰۶ با پیشنهاد کوفی عنان جای‌گزین کمیسیون حقوق بشر شده بود، برای نخستین بار از تاسیس خود ، روز دوشنبه گذشته ۲۶ بهمن ماه در جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر تعدادی از کشورهای ناقض حقوق بشر به وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

این در حالی بود که پیشتر بسیاری از افراد و گروه‌های مدافع حقوق بشر در مقاطع مختلفی خواستار بررسی پرونده نقض حقوق بشر جمهوری اسلامی از سوی هیتی بین‌المللی شده بودند. اما مقامات جمهوری اسلامی حضور یک چنین هیتی در ایران را همچنان نمی‌پذیرند.

صبح روز دوشنبه ۲۶ بهمن در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، از میان ۴۷ کشور عضو، اکثر نمایندگان دولت‌های عضو شورا به انتقاد از نقض حقوق بشر در ایران پرداختند و بویژه سرکوب‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری را مصداق روشن نقض حقوق بشر و نبود آزادی عنوان کردند.

در این نشست نمایندگان دولت‌ها از جمله غرب با انتقاد از شکنجه، اعدام و خشونت‌های اعمال شده از سوی جمهوری اسلامی، خواستار آن شدند که ایران اجازه دهد تا گزارش‌گران ویژه سازمان ملل در امورشکنجه و تبعیض به ایران بروند. خواسته‌ای که البته از سال‌ها پیش از سوی مدافعان حقوق بشر بر آن تاکید شده است.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی و نماینده ایران در نشست شورای حقوق بشر در پاسخ به انتقادات و درخواست‌های مطرح شده در این نشست گفت که ایران کشوری است با دمکراسی باز و در آن عدالت و آزادی بیان تضمین شده است. او با بیان اینکه بعد از انقلاب موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی علیه ایران به کار برده می‌شود، از پاسخ روشن به سوالات و انتقادت طفره رفت و با رویکردی سیاسی به بحث پرداخت.

مدافعان حقوق بشر که در حاشیه این نشست در ژنو از سازمان‌های مختلفی جمع شده بودند بر این باورند که سخنان جواد لاریجانی در مورد وجود آزادی و رعایت حقوق بشر در ایران صحت ندارد و او با دیدی سیاسی به موضوع نگاه می کند. در سوالات هیت های نمایندگی به مسایل دقیقی در رابطه با شکنجه و کشته شدن زندانیان، دادگاه‌های نمایشی، مجازات اعدام و وضعیت زندانیان سیاسی اشاره شده بود، اما نمایندگان جمهوری اسلامی پاسخ دقیقی ندادند و حتی دولت آمریکا را به دلیل استفاده از زندان گوانتانامو مورد انتقاد قرار دادند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر که در ژنو حضور داشت در این رابطه گفت: دولت‌مردان جمهوری اسلامی نقض حقوق بشر در ایران را تکذیب و این‌طور وانمود کردند که قربانی بازی سیاسی کشورهای غربی شده‌اند. این نمک پاشیدن به زخم قربانیان واقعی تخلفات حقوق بشری در ایران است که به شکلی روزمره در نقاط مختلف کشور، به ویژه پس از انتخابات مناقشه آمیز اخیر، شاهد آن هستیم.

نمايندگان ايران در شورای حقوق بشر همچنین اعلام كرده‌اند كه هیچ یک از مدافعان حقوق بشر زندانى نشده است اما در كنفرانس مطبوعاتى که فعالان حقوق بشر در حاشیه این نشست برگزار کرده بودند گفته شد كه بسيارى از این فعالان از جمله محمد صادق كبودوند از سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و شیوا نظرآهاری از كميته گزارشگران حقوق بشر در زندان به سر مى‌برند.

در این نشست تعداد محدودی از کشورها نیز از جمهوری اسلامی حمایت کردند که به گفته‌ی فعالین حقوق بشری، این حمایت نتیجه زدوبندهای پشت پرده است که دولت هایی مانند چین، زیمبابوه، برزیل و ونزویلا با جمهوری اسلامی در راستای مناقع خود انجام داده اند. وجه مشترک سخنان نمایندگان این کشورها را تاکید بر موفقیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و بهداشت رقم می‌زد که نشان از هماهنگی قبلی دارد.

روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن که روز پایانی نشست شورای حقوق بشر بود، نمایندگان جمهوری اسلامی علی‌رغم اینکه توصیه‌های کلی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را پذیرفتند اما از پذیرش خواسته‌های مشخص این نشست از جمله منع شکنجه و تبعیض، توقف اعدام نوجوانان و زندانیان سیاسی، دعوت از گزارش‌گران موضوعی سازمان ملل برای بررسی و ثبت نقض حقوق بشر در ایران را امتناع ورزید؛ به‌طوری‌که اعضای حاضر در نشست شورای حقوق بشر را شوکه کرد. چرا که نماینده جمهوری اسلامی این خواسته‌ها را مطابق با استانداردهای بین المللی ندانسته بود.

آرون رودز، سخن‌گوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد واکنش نهایی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت ایران با صدای بلند به جهانیان اعلام می‌کند که در مذاکرات و تعاملات بین‌المللی قابل اعتماد نیست، و هیچ ظرفیتی برای بروز تمایلات صادقانه برای همکاری ندارد، و به جای آن نفرت و تحقیر و توهین نسبت به جامعه بین‌المللی ابراز می‌کند.

در حاشیه این نشست همچنین تعدادی از ایرانیان از طیف‌های مختلف گردهم آمده بودند تا به نقض گسترده حقوق بشر در ایران اعتراض کنند.

جمهوری اسلامی قرار است پاسخ آن بخش از خواسته‌های نمایندگان دولت‌های حاضر در شورای حقوق بشر را که به آینده موکول کرده است، در ماه ژوئن ارائه کند.

برچسب‌ها:

شنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۸

تظاهرات ۲۲ بهمن در شهر تورونتوی کانادا


در این تظاهرات که با فراخوان نزدیک به ده گروه سیاسی اجتماعی سازمان داده شده بود من هم در لیست سخنرانان بودم. گزارش مراسم را که یکی از فعالان سیاسی تهیه کرده است در زیر می بینید:

همزمان با تظاهرات ۲۲ بهمن مردم ایران در سالگرد انقلاب اسلامی، امروز پنج شنبه در شهر تورونتوی کانادا به مانند دیگر شهر ها، ایرانیان ساکن شهر برای دفاع از هم میهنانشان در میدان مل لسمن دست به اجتماع بزرگی زدند. این اجتماع با تلاش نزدیک به ده جریان سیاسی برگزار و با استقبال خوبی روبرو شد. ایرانیان مقیم تورنتو با این حضور به دنیا ثابت کردند که با تداوم حاکمیت این رژیم جنایت کار موافق نیستند.

ایرانیان تورنتو با سر دادن شعار مرگ بر جمهوری اسلامی، زندانی سیاسی ازاد باید گردد، مرگ بر خامنه ای، تجاوز جنایت لعنت به این ولایت، برای یک بار دیگر به حکوت اسلامی نه گفتند.

در ای
ن برنامه که از ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر در میدان ملس مند برگزار شد دکتر رضا مریدی نماینده شهر ریچمند هیل درپارلمان ایالت انتاریو، حسن زارع زاده اردشیر زندانی سیاسی سابق و از رهبران جنبش دانشجویی، کاسپین ماکان نامزد
ندا أقا سلطان و بهزاد پیله ور فعال سابق دانشجویی سخنرانی کردند و در طی سخنان خود از ایرانیان خواستند برای کسب آزادی و دمکراسی یاهم متحد و یکپارچه شوند. سخنرانان برنامه با سخنانشان نوید ازادی و دل گرمی را به مردم دل خسته هدیه دادند.

حضور بیش از چندین رسانه و فیلم برداران وعکاسان در میدان ملس من قابل توجه
بود. مردم با در دست داشتن تصاویری از جنایات رژیم و نیز عکس هایی از زندانیان سیاسی ، اوج بی رحمی رژیم جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشتند.
گزارش از مهدی حویزی

برچسب‌ها:

یکشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۸۸

واکنش نماینده پارلمان اروپا به اتهام مرتضی سمیاری - حسن زارع زاده اردشیر


حسن زارع زاده اردشیر

بازداشت فعالان دانشجویی سرشناس در طول چند ماه گذشته، از جمله مرتضی سمیاری، مهدی عربشاهی، عباس حکیم زاده، میلاد اسدی، مهدیه گلرو، بهاره هدایت، در زمره خبرهای مهم حوزه دانشجویی قرار داشت.


این دانشجویان اگرچه همواره به قانونی و مسالمت آمیز بودن فعالیت‌های خود تاکید دارند، اما همواره از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، به اتهام اقدام علیه امنیت و ارتباط با بیگانگان، دستگیر و در نتیجه روانه بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌های بی‌نام و نشان می‌شوند.

شنبه گذشته در حالی که دادسرای تهران به اتهامات ۱۶ متهم حوادث عاشورا در دادگاه رسیدگی می‌کرد، مرتضی سمیاری عضو مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال شناحته شده دانشجویی که از هفتم دی ماه در بازداشت است، در برابر قاضی صلواتی قرار گرفت تا به عنوان متهم ردیف دوم محاکمه شود.

در این دادگاه نماینده دادستان تهران، اتهام او را اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایمی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق عضویت در دفتر تحکیم وحدت خواند.

مرتضی سمیاری در دادگاه به نحوی سخن می‌گفت که گویی تحت فشار قرار گرفته است. از طرفی، متفاوت از دیدگاه‌های سابق خود سخن گفت و برخی فعالیت‌های خود را اشتباه خواند و از طرفی دیگر، لابلای سخنانش فعالیت سیاسی و داشتن اندیشه را حق خود دانست.

او، در حالی به عنوان متهم ردیف دوم حوادث روز عاشورا معرفی شد که خود در دادگاه گفت تنها برای تحلیل شرایط در خیابان حضور داشت و نقشی در تظاهرات نداشت. از این رو روشن نیست که دادستان تهران بر چه مبنایی او را متهم ردیف دوم قلمداد کرده است. او که همواره به صورت علنی به فعالیت می‌پرداخته، متهم شد که برای ضربه به نظام با بیگانگان در تماس بوده است.

این اتهام که به اکثر فعالان زندانی وارد شده، در مورد مرتضی سمیاری به دیدار انجام نشده او با نماینده پارلمان اروپا تاکید شده است.

در روز ۱۰ بهمن و در دادگاهی که نهادهای بین المللی آن را نمایشی می‌خوانند، در حالی به قرار ملاقات این فعال دانشجویی با هئیت نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از اتهامات وارده اشاره شده، که این دیدار به صورت رسمی و قانونی در حال طی مراحل خود بود اما با دستگیری فعالان دانشجویی و مدنی به تعویق افتاد.

به همین دلیل بود که خانم باربارا لخ بیلر؛ رئیس هئیت نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا که قرار بود در ماه ژانویه به ایران سفر کند، در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، از محاکمه مرتضی سمیاری به اتهام ملاقات انجام نشده با نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا اظهار تاسف کرد و خواستار روشن شدن هر چه سریعتر موضوع شد.

خانم باربارا لخ بیلر در نامه خود به سفیر ایران در بلژیک نوشت: طبق گزارش رسیده، آقای مرتضی سمیاری با این اتهام مواجه شده است که با هئیت نمایندگی پارلمان اروپا تماس برقرار کرده است.

این به معنای برعکس جلوه دادن حقیقت است، چرا که این دبیرخانه پارلمان اتحادیه اروپا بود که با تعداد بسیار زیادی از فعالان و کنش‌گران جامعه مدنی در چارچوب سفرهئیت نمایندگی در ماه ژانویه این تماس ها را برقرار کرده بود، سفری که در روز سوم ژانویه جنابعالی از به تعویق افتادن آن مرا مطلع کردید.

وی تاکید کرد: اگر قوه قضائیه تماس شهروندان ایرانی را با هئیت نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا یک عمل مجرمانه تلقی کند، به معنای این است که بنیان اولیه ارتباطات ما درخطر است.

رئیس هئیت نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا در ادامه این نامه به سفیر ایران در بلژیک، با اشاره به اینکه دیدار نمایندگان این نهاد با طیفی از شخصیت‌ها و سازمان‌ها از تمام شاخه‌های اجتماعی در همه دنیا امری عادی و علنی است گفت: این رویه مولود علاقه‌ی واقعی ما برای درک عمیق‌تر از کشور و ملت، فراتر از سطوح قانون‌گذاری و دولتی می‌باشد.

رئیس هئیت نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا در پایان ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت مرتضی سمیاری خواستار آزادی فوری او شده و درخواست کرده است تا موضوع محاکمه این فعال دانشجویی روشن شود.

خانم باربارا لخ بیلر اتهامات آقای سمیاری را جعلی دانسته است. مدافعان حقوق بشر نیز معتقدند جریان دادگاه مرتضی سمیاری بر اساس قوانین دادرسی نبوده و همان‌طور که خود وی در جریان دفاعیاتش در دادگاه گفت که آقای قاضی قبلا به او گفته است طوری صحبت کند تا روی آنهایی که بیرون هستند تاثیر بگذارد، این دادگاه تنها جنبه سیاسی و تبلیغی داشته است.

نهادهای مدافع حقوق بشر داخلی و خارجی ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت مرتضی سمیاری، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا تعقیب و فشار فعالان مدنی را پایان دهد.

مرتضی سمیاری، که پیش‌تر سمت دبیری انجمن دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان را برعهده داشته و به دلیل فعالیت‌های سیاسی اجتماعی در دانشگاه به دو ترم محرومیت تحصیلی محکوم شده است. او پیش از بازداشت چندین بار برای بازجویی به اداره اطلاعات احضار شده بود.

در حال حاضر سه عضو دیگر دیگر دفتر تحکیم وحدت یعنی مهدی عربشاهی، میلاد اسدی و بهاره هدایت به همراه بیش از ۲۰۰ فعال دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف در بازداشت به سر می‌برند.

در هفته گذشته نیز تعداد قابل توجهی از فعالان مدنی و دانشجویی دستگیر و در مکان‌های معلوم و نامعلوم بازداشت شده‌اند که تعداد آنها به بیش از ۲۰ تن می‌رسد.

نوشين جعفری، بهار تراکمه، اميد مهرگان، ياشار دارالشفا، کاوه دارالشفا، کاوه قاسمی کرمانشاهی، مازيار سميعی، نازنين حسن نيا و سحرقاسم نژاد، اردوان قرائتی و رضا اکوانيان، احسان ميرسعيدی، مريم کريمی و ابوالفضل کريمی، گلناز توسلی، نازنین فرزانجو، وحید عابدینی، از جمله این افراد هستند.

برچسب‌ها:

Free Blog Counter