SCDPP نسل جديد: سرکوب فعالان حقوق بشر در دستور کار نهادهای امنیتی

شنبه، دی ۲۶، ۱۳۸۸

سرکوب فعالان حقوق بشر در دستور کار نهادهای امنیتی

سرکوب فعالان حقوق بشر در دستور کار نهادهای امنیتی

حسن زارع زاده اردشیر / انتشار در رادیو زمانه

در هفته ای که گذشت در میان موج گشترده نقض حقوق بشر در ایران از جمله اعدام ها، دگیرها ، برخورد با اقلیت های مذهلی و دستگیری های دانشجویان، یکی از موضوعات مهم برخورد با فعالان نهادهای مدافع حقوق بشر بود که البته همچنان نیز ادامه دارد.

در تازه ترین رویداد، ضیا نبوی، دانشجوی ستاره‌دار و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به 15 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد. 3 سال از این حکم برای اجتماع و تبانی به جهت برهم زدن امنیت ملی، 1 سال برای تبلیغ علیه نظام، 1 سال برای اخلال در نظم عمومی، 74 ضربه شلاق برای تشویش اذهان عمومی و 10 سال حبس در شهرستان ایذه کرمان به دلیل همکاری با منافقین (سازمان مجاهدین خلق) اعلام شده است.

این در حالی است که ضیا نبوی شدیدا ارتباط خود با سازمان مجاهدین خلق را رد نموده و عنوان داشته است تنها دلیل دادگاه برای صدور چنین حکمی حضور چند تن از اعضای خانواده او در اشرف می‌باشد. ژینوس شریفی، وکیل این فعال دانشجویی درباره حکم موکل خود گفته است: « این حکم انتقام‌گیری از ضیا برای فعالیت‌های او در شورای دفاع از حق تحصیل است.

همچنین هفته گذشته یاشار حکاک پور عضو انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان به ۶ ماه زندان محکوم شد. فعالیتهای او در دفاع از حقوق مردم آذربایجان موجب شده است تا او دو بار به زندان محکوم شود
دو هفته پیش نیز، ناصح فریدی و علی بیکس دو عضو مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در ایران به زندان های طولانی مدت محکوم شده اند. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، علی بی کس را به هفت سال زندان و تحمل چهار ضربه شلاق و ناصح فریدی را به شش سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاقد محکوم کرده است.

علی بی کس که ۲۴ خرداد ماه در زندان اوین است در تماسی از زندان گفته است که او به اتهام اجتماع و تبانی، فعاليت تبليغاتی عليه نظام و تشويش اذهان عمومی محکوم شده است. همچنین ناصح فريدي سخنگوي كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي و دبير سابق انجمن اسلامي دانشگاه تربيت معلم تهران كه عصر روز ۲۴ خرداد ماه امسال در دفتر ستاد شهروند آزاد بازداشت و پس از حدود سه ماه بازداشت موقت ، با قرار وثيقه ۵۰ ميليون توماني آزاد شده بود، به اقدام عليه امنيت ملي و اخلال در نظم عمومي متهم شده است. بر اساس اظهارات محمد اولیایی فرد، وكيل ناصح فریدی، در پرونده ی وی هيچ نكته ی قابل توجهی برای محکومیت اش وجود نداشته است اما به گفته ی قاضی پيرعباس، رياست شعبه 26 دادگاه انقلاب، مسائل ديگری در رابطه با ناصح فریدی وجود دارد كه وكيل اجازه ی دسترسي به آنها را ندارد.
ناصح فردی می گوید ، به دلیل اینکه قاضي پيرعباس فكر او را منحرف خوانده ، اجازه دفاع کامل در جلسات دادگاه را به او نداده است.

از سویی دیگر ، اکثر اعضای مرکزی کمیته گزارشگران حقوق بشر، که در چند هفته اخیر دستگیر شده اند همچنان در بازداشت به سر می برند. در 12 دیماه، پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی؛ دو عضو فعال کمیته گزارشگران حقوق بشر که به وزارت اطلاعات احضار شده بودند ، پس از حضور در دفتر واحد پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شدند. پیشتر نیز شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، و سعید حایری از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در حال سفر به قم برای حضور در مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری دستگیر شده بودند. این چندمین بار است که شیوا نظر آهاری بازداشت می شود. همچنین در اول آذرماه 1388، سعید کلانکی و سعید جلالی فر دو عضو دیگر این کمیته بازداشت شده بودند. سعید کلانکی قبلا به دلیل همکاری با جبهه متحد دانشجویی و کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بازداشت و در دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. جلالی فر نیز دانشجوی دانشگاه زنجان بود که در جریان اعتراض به قصد تجاوز معاون دانشجویی دانشگاه به یک دختر دانشجو از دانشگاه اخراج شد.
و تشکل دیگر، یعنی سازمان دانش آموختگان ادوار نحکیم که کمیته ای برای حقوق بشر تشکیل داده است ، نیز از جمله سازمان هایی است که مورد سرکوب قرار می گیرد. در روز دوازدهم دیماه، روزبه کریمی؛ دانش آموخته حقوق بشر و روزنامه نگار، و فروغ میرزایی دانش آموخته حقوق و حقوق بشر که در دفتر حقوقی عبدالفتاح سلطانی؛ یکی از وکلای شناخته شده حقوق بشر، کار می کرد، بازداشت شدند. همچنین رشید اسماعیلی، عضو شورای مرکزی ادوار و دانشجوی ارشد حقوق بشر که از دانشگاه اخراج شد، در اصفهان در روز سوم دیماه بازداشت شد. سخنگوی کمیته حقوق بشر این سازمان حسن اسدی پس از مدتی بازداشت آزاد شده است
در حالیکه تعداد زیادی از مدافعان حقوق بشر در زندان هستند و یا در تبعید بسر می برند. فشار ها به منظور غیرفعال کردن گروههای حقوق بشری نیز در حال افزایش است. دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که مسئولیت آن بر عهده شیرین عبادی است، در آذرماه 1387 توسط مقامات جمهوری اسلامی بسته شد. محمد صدیق کبودوند، رئیس سازمان حقوق بشر کردستان؛ از سال 1386 برای گذراندن حکم 10 و سال و 6 ماه زندان اش همچنان در زندان بسر می برد. کبودوند این حکم را بخاطر فعالیت های حقوق بشری خود دریافت کرد است. همچنین عماد باقی؛ موسس انجمن دفاع از زندانیان نیز برای چندمین بار در 7 دیماه بازداشت شد. عماد باقی به دلیل دفاع از زندانیان به شدت تحت فشار قرار داشت
کمیته گزارشگران حقوق بشر ، کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ادوار ، کمیته داشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، انجمن دفاع از زندانیان، کانون مدفعان حقوق بشر و سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از جمله سازمان های فعال حقوق بشر مستقل به شمار می روند که با وجود سرکوب های متوالی و شرایط سختی که بری فعالان آنها ایجاد شده، هنوز در داخل ایران فعالیت می کنند. اعضای این تشکل ها تحت فشار قرار رفته اند تا اعتراف کنند با سازمان های ضد انقلاب در خارج از ایران ارتباط دارند. اتهامی که البته خود این فعالان آنها را رد می کنند و می گویند بر اساس موازین و میثاق های بین المللی به فعالیت های انسانی و داوطلبانه مشغولند. مدافعان حقوق بشر معقدند که این سرکوب ها برای ناتوان ساختن فعالیت های سازمان های عیردولتی حقوق بشری انجام می گیرد

برچسب‌ها:

1 نظر:

در چهارشنبه, بهمن ۲۱, ۱۳۸۸ ۶:۴۹:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger هوای سبز گفت...

پیشنهادی موثر برای ۲۲ بهمن برای کسانی‌ که به هر دلیلی‌ نمیتوانند در راهپیمایی سبز شرکت کنند . می‌توان با تهیه بادکنک‌های سبز رنگ و پرکردن آنها با گاز هلیوم (و یا گاز خانگی در صورت رعایت احتیاط) و به هوا فرستادن آنها در زمانی‌ مشخص ندای جنبش سبز را به مسالمت آمیز‌ترین و بی خطر‌ترین وجه نشان داد. می‌توان این کار را بین ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ ظهر روز ۲۲ بهمن انجام داد و در صورت کمبود بادکنک به رنگ سبز میتوانید از اسپری سبز جهت رنگ نمودن بادکنک‌های به رنگهای دیگر استفاده کنید. نکتهٔ مهم اینست که بادکنک تا ارتفاع قابل دید از نقاط مختلف شهر، بالا رود. و اما فواید این کار:

۱- یک حرکت اعتراضی بی‌ سرو صدا است. همچون تظاهرات سکوت بعد از انتخابات.

۲- هیچگونه خطری متوجه انجام دهنده نخواهد شد. و کسانی‌ که به هر دلیل از حضور در تظاهرات تا کنون معذور بودند به راحتی میتوانند حتی از حیاط منزل خود ‌ در این حرکت شرکت کنند.

۳- حکومت هیچ بهانه‌ا‌ی برای متهم کردن جنبش سبزبه خشونت نخواهد داشت.

۴- خط بطلان بر ادعای واهی حکومت مبنی بر اینکه طرفداران جنبش سبز تعداد قلیلی هستند خواهد کشید و مشاهده میلیونی بادکنک‌های سبز در آسمان شهر آنها را به وحشت خواهد انداخت.

۵- همهٔ مردم از تمام نقاط شهر میتوانند شرکت کنند و به دلیل همین گستردگی, قدرت هرگونه عکس العملی از نیروهای دولت کودتا سلب خواهد شد.

۶- می‌توان بر روی بادکنک‌ها شعار نویسی هم انجام داد.

۷- همهٔ خبرنگاران داخلی‌ و خارجی‌ براحتی قادر به پوشش این واقعه خواهند بود.

همانگونه که ذکر شد این حرکت به عنوان یک حرکت پشتیبانی‌ برای تظاهرات مردمی جنبش سبز در خیابانها می‌باشد و قابل اجرا در تمامی‌ شهر‌های ایران عزیز خواهد بود. لطفا در ارسال این مطلب به دوستان خود ما را همیاری کنید.
پس وعدهٔ ما ۲۲ بهمن از ساعت ۱۱ صبح الی‌ ۱۲ ظهر

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter