SCDPP نسل جديد: در صدای آمریکا چه می گذرد؟ حسن زارع زاده اردشیر

سه‌شنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۸۸

در صدای آمریکا چه می گذرد؟ حسن زارع زاده اردشیر




در صدای آمریکا چه می گذرد؟
حسن زارع زاده اردشیر

بیش از یک ماه است که دیگر در برنامه های تلویزیون فارسی صدای آمریکا حضور ندارم. در این مدت عده قابل توجهی بواسطه ایمیل، فیسبوک و تلفن پرسیده اند که علت چیست؟ علت روشن است! چرا؟ چون، نگاهی هر چند سطحی به برنامه های فارسی صدای آمریکا در چند ماه گذشته بویژه پس از انتصابات ریاست جمهوری اسلامی ایران گویای آن است که سیاست های این رسانه با گذشته تفاوت فاحشی دارد، بطوریکه متاسفانه آنتن هایش در دریافت امواج وسیع نقض گسترده حقوق بشر از کار افتاده است.

علی سجادی، سردبیر برنامه دو ساعته خبرها و نظرها، که پس از روی کار آمدن رئیس جدید بخش فارسی، به صورت غیرقانونی و با وجود دکتر کامبیز محمودی سردبیر ارشد، به سردبیری اکثر برنامه ها مشغول شده و با حمایت رئیس حتی توانایی اخراج و جابجائی افراد را نیز دارد، در این زمینه نقش فعالی دارد.

این فرد، که همزمان با برخورد با من، با دوستانی عزیزی چون محسن سازگارا، کوروش صحتی و احمد باطبی نیز رفتار نامناسبی داشت و مدتی جلوی حضور آنها را در برنامه های تلویزیونی گرفت، سرانجام مدیر جدید خود، الکس بلیدا، را متقاعد ساخت که من فردی مناسب در راستای اهداف آنها نیستم و بدین ترتیب از تداوم حضور من در برنامه ها جلوگیری کرد. علی سجادی البته اخیرا در زمینه بیکار کردن تعدادی از کارکنان صدای آمریکا و نیز جابجاکردن تعدادی دیگر تلاش های زیادی انجام داده است که در فرصتی دیگر به آنها خواهم پرداخت.

اما، گذشته از اینکه این فرد به دلیل اینکه من آذربایجانی و اهل تبریز بودم با من مشکل پیدا کرده بود، به دلیل اختلاف سلیقه، روش و فکر در چگونگی پوشش اخبار ورویدادهای ایران و توجهم به مسائل مهم ایران بویژه نقض آشکار حقوق بشر به مبارزه با من پرداخت و با کارشکنی و دروغ پراکنی های متعدد، فضای کار را در پوشش خبری مهمترین رویداد تاریخی ایرانیان پس از انقلاب یعنی اعتراضات پس از انتصابات ریاست جمهوری تنگ تر کرد. او به راحتی جلوی انتشار بسیاری از اخبار، گزارش ها، تصاویر ویدئوئی و عکس های مربوط به اعتراضات و تظاهرات ایرانیان در داخل و در مواردی در خارج را گرفت و اجازه نداد که این رویداد تاریخی به درستی در صدای آمریکا به تصویر کشیده شود.

علی سجادی به راحتی انعکاس اخبار در ارتباط با دستگیرشدگان را می گرفت و می خواست تنها به گزارش های کلی پرداخته شود. برای مثال، پس از آنکه شیوا نظرآهاری، فعال شناخته شده حقوق بشر، در جریان روزهای اول اعتراضات دستگیر شد و خبر بازداشت او در رسانه ها نیز انعکاس یافت، علی سجادی جلوی گفتگوی صدای آمریکا با مادر او را گرفت و گفت این موضوه اهمیتی ندارد. او به صراحت به شخص من گفت: "ما نیازی به گفتگو با فعالان سیاسی و حقوق بشری و انعکاس خبرهای آنها نداریم." (!؟)

این در حالی بود که شبکه تلویزیونی سی ان ان که همچون صدای آمریکا از کارشناسان فارسی زبان ایرانی بهره ای ندارد و حوزه کارش تنها به ایران خلاصه نمی شود، 24 ساعته به پوشش خبری این رویداد پرداخت. حتی تلویزیون بی بی سی بسیار جلوتر از صدای آمریکا بود، بطوریکه صدای رهبر جمهوری اسلامی را درآورد اما بخش فارسی صدای آمریکا که از پیش تنها به دلیل محتوای برنامه های سیاسی اش با استقبال مردم مواجه شده است، در جریان مهمترین رویداد تاریخی که به تریبون مناسبی احتیاج داشت، در سایه تلاش های افرادی چون علی سجادی به تلاش های تعدادی از روزنامه نگاران مدافع حقوق بشر و آزادی بیان در این رسانه بی اعتنایی کرد و با سانسور شدید به جنگ اخبار و گزارش های مهم روز رفت. این وضعیت باعث شد تا اندازه ای توجه و اعتماد ها به سوی این رسانه ی مهم و تاثیرگذار کم رنگ تر شود و جایگاه حرفه ای آن متزلزل شود.

اینک، تعدادی از مدیران بخش فارسی صدای آمریکا که نمی توانند به زبان فارسی صحبت کنند و البته از ضعف مدیریت در رنج اند، بدون توجه به حضور تعداد قابل توجهی از روزنامه نگاران باسابقه و ایران شناسان در آنجا، علی سجادی را تنها مشاور خود قرار داده اند. اگرچه چیزی به مفهوم مدیریت قانونی و سازمان یافته با آنچه در آنجا اتفاق می افتد فاصله دارد، اما اگر مدیران این بخش کمی دقت به خرج دهند میتوانند از پتانسیل موجود استفاده بهتری کنند. متاسفانه این افراد حتی تاب و تحمل یک انتقاد کوچک را هم ندارند. چهار ماه پیش روزنامه واشنگتن تایمز در مقاله ای به قلم (Nicholas Kralev ) به انتقاد از بخش فارسی صدای آمریکا پرداخت و من این مقاله را برای اطلاع همکارانم که در ایمیل (pnn@voanews.com) مشترک هستند، ارسال کردم اما مدیریت چنان آشفته شد که رفتار نامناسبی با من در پیش گرفت.

متاسفانه در طی چند هفته گذشته مدیریت بخش فارسی به راحتی تعدادی را از ادامه همکاری محروم و تعدادی را نیز جابجا کرده است. آنها حتی به دکتر کامبیز محمودی نیز رحم نکرده و فرد توانمند و محترمی مثل ایشان را از پست سردبیری کل به مشاور ارشد رئیس (یک پست تشریفاتی) منتقل کرده اند تا با کاستن از قدرت اجرائی ایشان، راه را برای خود هموارتر کنند.

من اگرچه به کارکنان صدای آمریکا احترام زیادی قائل هستم و تلاش های حرفه ای و انسانی آنها را ارج می نهم اما برای دفاع از حقوق بشر در ایران حاضر نیستم در کنار افرادی چون علی سجادی فعالیت کنم. من سال ها برای آزادی و حقوق بشر مبارزه کرده، زندانی و شکنجه شده ام و اینک در برابر چنین کسانی نه تنها تعظیم نمی کنم بلکه در برابر اعمال غیر انسانی شان سکوت پیشه نخواهم کرد.

و در آخر، امیدوارم مدیران اداره رسانه های خارجی ایالت متحده و نیز قانونگذاران آمریکائی با آگاهی از آنچه در درون بخش فارسی صدای آمریکا اتفاق می افتد، به تحقیق پرداخته و جلوی باند بازی ها و اقدامات غیر انسانی این تعداد انگشت شمار در این رسانه پرطرفدار و تاثیرگذار را بگیرند.

حسن زارع زاده اردشیر
28 مرداد ماه 1388
واشنگتن دی سی

برچسب‌ها:

9 نظر:

در چهارشنبه, مرداد ۲۸, ۱۳۸۸ ۱۰:۱۹:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger Unknown گفت...

get together and sign a petition for congress who financially support this dummy guy.

baba jam shid bendaazinesh biroon, in mozdoor e jomhoorie eslaami ro khob. berid begid in daare VOA ro ba in afkaare bastash be gand mikeshe khob. hich midoonestid age betoonid saabet konid ke in be khaatere tork ya tabrizi boodanetoon bahatoon bade va racial manner daare, az khaake amrica mindazanesh biroon???


ba ye lawyer sohbat konid age motmaenid ke mitoonid saabet konid. albate az doostanetoon ham be onvaane shaahed komak begirid ke parvandeye mashti barassh besaazid.

inja amricaast dadash, ghanoon dare, iran ke nist.

another idea: you can talk with some people in congress who support VOA financially. or write an open letter to the president

good luck dude!

 
در چهارشنبه, مرداد ۲۸, ۱۳۸۸ ۱۱:۰۹:۰۰ بعدازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

خوب چرا یک نظرسنجی نمیکنید و نتیجه اش رو منعکس نمیکنید؟؟ اگر توی فیس بوک این کار رو انجام بدید ما از شما حمایت می کنیم.

 
در پنجشنبه, مرداد ۲۹, ۱۳۸۸ ۸:۴۱:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger امین موحدی گفت...

jenab ardeshir zamani ke ma migoftim azarbayjaniha rahi be voa nadaran hamishe shoma mogabel ma saf mikeshidid hezar bar goftim az mardom faseleh nagirid ama motasefaneh shoma va dostanetan ke khod ra mobarez minamidid ke nabodid mardom ra be voa forokhtid bayad fekr in rozgha ra mikardid tedadi bache sosol dar voa be nam mobarez dar salhaye akhir matrah shodand ke aslan mobarez nabodand‎

 
در پنجشنبه, مرداد ۲۹, ۱۳۸۸ ۴:۲۱:۰۰ بعدازظهر, Anonymous nazanin گفت...

درود بر شما
بسیار پیش از اینکه مطلب شما را بخوانم مطلبی در باب تغییر سیاست VOA نوشتم . چون من 5 سال است که تلویزیون ایران را تحریم کرده ام و فقط از این کانال برای اخبار استفاده میکنم و طبیعی است که تغییر لحن مجریان نیز برایم محسوس و قابل توجه است . نمیدانم کل مقاله در این مختصر جای میگیرد یا خیر . ولی امروز که با مطلب شما برخورد کردم تازه متوجه شدم که خشم من از تغییر رفتار مجریان بیجا نبوده است . سعی میکنم مطلب را در همین نظر برایتان بگذارم اما اگر نشد آدرس آن اینست :
http://www.cloob.com/profile/blog/one/username/nzms/logid/935370
متن مقاله :
چقدر قیمت VOA ناچیز است !27 تیر 88 - 02:47
با ولعی بیش از هر روز کانال های مختلف را برای دریافت خبر نگاه میکردم ، که ناگهان خشکم زد ! صدای آمریکا در اخبار خود هر بار که میخواست نام احمدی نژاد را بیاورد به جای نام وی از عبارت رئیس جمهور ایران نام میبرد در حالیکه شب های قبل او را دکتر احمدی نژاد یا آقای احمدی نژاد خطاب میکرد و هر بار نام آقای موسوی را میبرد او را نامزد شکست خوردۀ انتخابات مینامید !!! شگفت زده به دنبال علت این امر تمام داده ها را در ذهنم زیر و رو میکردم . آیا حضور چند ملیونی مردم معترض در نماز جمعۀ امروز باعث تأیید ریاست جمهوری احمدی نژاد بوده است ؟ آیا شهادت بروایه و ترانه و سهراب در روزهای اخیر این تأیید و شکست مردم را و نه شکست آقای موسوی را اثبات کرده است ؟ چرا که امروز قبول شکست موسوی به معنای تأیید نتیجۀ انتخابات و شکست مردم در اعتراضات خود است . هر چه بیشتر میکاویدم کمتر به نتیجه میرسیدم که مجری برنامه به دادم رسید : سخنان آقای متکی نرمش جمهوری اسلامی در جهت مذاکرات با آمریکا را نشان میدهد ! و بلافاصله این قسمت از سخنان متکی را گذاشت که میگفت آقای اوباما حرفای خوبی زده است که اگر به آنها عمل کند ما به نیمی از اهداف خود رسیده ایم ...

هیهات که چقدر قیمتتان ناچیز است ! وا اسفا که چقدر وسعت دیدتان حقیر است !

مجریان محترم صدای آمریکا ( نه همۀ آنها ) ثابت کردند که دیگر سر سوزنی از حمیت و غیرت ایرانی بودنشان باقی نمانده است و هرانچه ملیت هست در فیش های حقوقشان خلاصه شده است و بر اساس سیاست های حزب نامبارک دمکرات ( که باعث و بانی زجر وشکنجۀ سی سالۀ ما ایرانیان است ) و در رأس آن اوباما به تاراج رفته است !

چاره ای نیست ، اینک که صدا و سیما را تحریم کرده ایم ، ناگزیر از شنیدن اخبارتان هستیم ، اما اینرا بدانید که ما از این پس به شما نیز به چشم یک رسانۀ بیطرف نگاه نمیکنیم و باورتان نداریم .

شما ثابت کردید که با کارکنان صدا و سیما هیچ تفاوتی ندارید و تنها سیاست گذارانتان متفاوت است ، اربابانتان !!!

شما ثابت کردید برایتان نه حقوق بشر که حقوق ماهیانه تان مهم است !

شما ثابت کردید که گوشتان همچون گوش مسئولین این مملکت کر است و صدای آرام گامهای سقوط را نشنیده اید و به باورتان طرف قدرت پیروز ایستاده اید !

چیزی جز تأسف ندارم که نثارتان کنم ! وعدۀ دیدار ما در آینده ای نه چندان دور ، روزی که بسیاری از افراد به خاطر رفتار امروزشان در پیشگاه این ملت شجاع و جان برکف سرافکنده و خجل خواهند بود ...

 
در جمعه, مرداد ۳۰, ۱۳۸۸ ۱۰:۲۴:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

سلام
من متاسف شدم بعد از خوندن این مطلب. امیدوارم چنین افرادی هرچه زودتر به اشتباهی که دارند می کنند پی ببرند. اما دوست عزیز حرکت مردمی ایران به راه افتاده است و احتیاجی به تبلیغ با عدم تبلیغ صدای آمریکا ندارد. باید از تلاش های صمیمانه آقایان موسوی، کروبی، مخملباف و سازگارا قدردانی شود که چنین مردمی و حق مدارانه در تکاپو هستند.
دوست عزیز همیشه در طول تاریخ افرادی وجود داشته اند که با حمایت از حکومتهای توتالیتر به صرف دریافت وجوهات مالی حمایت کرده اند، اما هیچ یک دوام نیافته اند. از آنجا که مردم ایران آگاه هستند این شبکه هر قدمی در راستای اطلاع رسانی دروغ بردارد محبوبیت خودش را خشه دار می کند چون مردم بلافاصله متوجه می شوند و از آن رو برمی گردانند. مگر فکر می کنید مردم به صدا و سیمای داخلی ایران گوششان بدهکار است؟ این هم چیزی مانند آن می شود. تیشه به ریشه خود می زنند.
فعلا هم که آقای کروبی در پی ایجاد یک کانال ماهواره است. اگر یک شبکه آزاد از آب دربیاید که گمان می کنم چنین باشد دیگر صدای آمریکا محلی از اعراب نخواهد داشت.

 
در شنبه, مرداد ۳۱, ۱۳۸۸ ۱۱:۰۱:۰۰ بعدازظهر, Anonymous احسان سلطانی گفت...

صدای آمریکا با طعم عبا و عمامه!!! بوی آخوندی صدای آمریکا شریعتمداری را وادار به تقدیر از سیاست های صدای آمریکا کرد!!!
صدای آمریکا چرا نیروهای مبارز، ارزشی و واقعا وفادار به مردم مبارز را یکی پس از دیگری کنار میگذارد؟

چند وقتی است که بوی عبا و عمامه از سر و روی صدای آمریکا به مشام می رسد؟ چرا رسانۀ صدای امریکا در یک حرکت ضربتی نیروهای آزادی خواه و مبارزین حقیقی که طعم زندان های رژیم را در پرونده های خود دارند یکی پس از دیگری حذف و از شومن های تلوزیون های لوس آنجلسی بهره میگیرد؟ و اینگونه خوراک تبلیغاتی برای لاشخورهای خبری مانند کیهان دست و پا میکند http://iranenews.blogspot.com/2009/08/blog-post_22.html

 
در شنبه, مرداد ۳۱, ۱۳۸۸ ۱۱:۰۳:۰۰ بعدازظهر, Anonymous احسان سلطانی گفت...

صدای آمریکا با طعم عبا و عمامه!!! بوی آخوندی صدای آمریکا شریعتمداری را وادار به تقدیر از سیاست های صدای آمریکا کرد!!!
صدای آمریکا چرا نیروهای مبارز، ارزشی و واقعا وفادار به مردم مبارز را یکی پس از دیگری کنار میگذارد؟

چند وقتی است که بوی عبا و عمامه از سر و روی صدای آمریکا به مشام می رسد؟ چرا رسانۀ صدای امریکا در یک حرکت ضربتی نیروهای آزادی خواه و مبارزین حقیقی که طعم زندان های رژیم را در پرونده های خود دارند یکی پس از دیگری حذف و از شومن های تلوزیون های لوس آنجلسی بهره میگیرد؟ و اینگونه خوراک تبلیغاتی برای لاشخورهای خبری مانند کیهان دست و پا میکند http://iranenews.blogspot.com/2009/08/blog-post_22.html

 
در جمعه, مهر ۱۰, ۱۳۸۸ ۱۱:۳۴:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

این مقاله، درست به اندازه همان مقاله هایی که قبلا توسط همین نویسنده در تائید صدای آمریکا و بردن آن به عرش اعلا نوشته شده اند، بی ارزش و نشان دهنده ی بی مقدار بودن نویسنده آن است. گذار من بطور تصادفی از این صفحه افتاد و حقیقتش را بخواهید به شدت یکه خوردم: در مقابل خودم مردی را می بینم که چنان در چنگال شهوت شهرت گرفتار آمده است که دیگر قادر به درک و هضم هیچ چیزی، جز در این رابطه نیست و متاسفانه هیچ فعالیتی از زندگی او هم بی ارتباط با شهوت شهرت نیست. خواه مبارزه نیم بند به خاطر حقوق بشر باشد، خواه نوشته های آبکی و بدون پشتوانه نظری در اینجا یا آنجا. تبلیغ برای خودم، اساس و پایه کار او را تشکیل می دهد و به خاطر همین هم، کمی توی ذوق زننده است. های و هوی او، داد و بیداد بر سر هیچ است. صدای آمریکا، بلندترین قله ای هست که می توانست خود را به آن برساند، حال مهم نیست به چه قیمتی. بالاخره هر چه باشد، هستند کسانی که شب و روز با دهان های باز مقابل تلویزیون های ماهواره ای می نشینند و به اراجیف آنها گوش می سپارند و اگر بیرون غوغایی باشد، مردمی به خیابان ها آمده باشند، به سرعت درها و پنجره ها را کیپ می بندند که مزاحمشان نشود.
تغییر دادن مقالات از فارسی به انگلیسی، احتمالا نه به خاطر این است که ایرانی ها انگلیسی بلد هستند، بلکه به خاطر این است که غیر ایرانی ها فارسی بلد نیستند. ولی یک چیز برای من روشن است: جنبش سبز هم، اگر پیشرفت کند، بالاخره دستی به سر و گوش این طویله اوژیاس خواهد کشید.

 
در چهارشنبه, فروردین ۰۴, ۱۳۸۹ ۷:۱۹:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ZiNa گفت...

آیا این برای //voa جای تاسف نیست که /bbc فارسی تنها پس از یک سال آنچنان محبوب شده که جایزه میبرد. شاید این به دلیل بی‌ کفایتی مدیران صدای آمریکا می‌باشد. اگر bbc هم ۲۴ ساعت بشه، آنوقت /voa بیشتر بینندگان خود رو از دست میده. یک مثال در باره ضعف مدیریت در voa روز چهارشنبه سوری بود: من آن روز کار نرفتم تا ببینم در ایران چه می‌گذره و در حالی‌ که بی‌بی‌سی مستقیم از ایران خبر میدادند، با کمال شگفتی میدیدم صدای آمریکا در برنامه تفسیر خبر با مهمانی از فلسطین داره در باره بازم فلسطین بحث می‌کنن. آنقدر عصبانی شدم و به یاد شعار مردم ایران افتادم که میگفتند: "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران"..حال آنکه صدای آمریکا نیز در چنین روز مهمی‌ گیر دادن به فلسطینی ها...

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter