SCDPP نسل جديد: تشکیل ائتلافی از گروه‌های سیاسی و مدنی در ایران لازم است

شنبه، مرداد ۳۱، ۱۳۸۸

تشکیل ائتلافی از گروه‌های سیاسی و مدنی در ایران لازم است


تشکیل ائتلافی از گروه‌های سیاسی و مدنی در ایران لازم است
حسن زارع زاده اردشیر در گفت‌وگو ب‌ا گذار:


همسو کردن جریانات سیاسی مخالف و منتقد نظام جمهوری اسلامی و نیز به چالش کشیدن مشروعیت نظام، از دستاوردهای جنبش سبز به شمار می‌روند که پیشتر دمکراسی‌خواهان برای بدست آوردن آنها سال‌ها مبارزه کرده‌اند؛ نیروی‌های سیاسی بر این باور بوده‌اند که با ایجاد یک جریان واحد از نیروهای تحول‌خواه و زیر سوال بردن مشروعیت نظام می‌توان جامعه‌ی بین‌المللی و مردم ایران را برای ایجاد تغییرات اساسی در جامعه‌ی ترغیب کرد. و اینک چنین فرصتی فراهم شده است.

در این میان، نظام جمهوری اسلامی نیز بیکار ننشسته و همچون گذشته به دنبال ناتوان کردن تلاش‌های آزادیخواهان است. سرکوب خیزش‌های مردمی، گروه‌های سیاسی و مدنی از یک سو، و ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی میان مبارزان راه آزادی و دمکراسی از سوی دیگر، در دستور کار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. انتشار مباحث جلسات داخلی نیروهای نظامی نشان می‌دهد که آنها حتی در میان مردم معترض حضور پیدا می‌کنند و تظاهرات را به مسیرهای دلخواه خود هدایت می‌کنند. برگزاری دادگاه‌های نمایشی و بی‌اساس نیز کاملا نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در صدد بدبین کردن مردم نسبت به فعالان سیاسی مدنی است، می‌خواهد اصلاح‌طلبان را از پیوستن به نیروهای سکولار و مخالف دور کند و نیز عده‌ای را خانه‌نشین سازد. اما امیدها هنوز به یاس مبدل نشده است و اعتراضات داخلی به همراه تلاش‌های وسیع ایرانیان در برون‌مرز، تقویت شکاف در بدنه‌ی نظام جمهوری اسلامی و پیگیری نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر همچنان به هر ایرانی جرات می‌دهد تا در فکر و تلاش در راستای تحقق آزادی و دمکراسی درنگ نکند. در این راه لازم است؛

جریان همبستگی برای دمکراسی که چند ماه پیش با حضور فعالان شناخته شده سیاسی و مدنی در داخل کشور تاسیس شده به همراه میرحسین موسوی که تاسیس یک جبهه‌ی سیاسی را مطرح کرده، ائتلافی از گروه‌های سیاسی و مدنی را در ایران تشکیل دهند تا برای سازمان‌دهی و تداوم مبارزات برنامه‌ریزی کند. این ائتلاف پیشتر نیز در دستور کار دمکراسی‌خواهان قرار داشت. در سال ۱۳۷۸، که به خاطر حضور در تظاهرات کوی دانشگاه تهران دستگیر شده بودم به همراه دوستان دیگر در «جبهه متحد دانشجویی» به فکر چنین ائتلافی بودیم که پس از آزادی از زندان آن را دنبال کردیم. خوشبختانه مذاکرات میان گروه‌ها نتیجه‌بخش بود و این شرایط مناسبی برای چنین ائتلافی است. این ائتلاف می‌تواند دولت موقت دوران گذار را نیز تشکیل دهد.

نیروهایی که در این زمینه کوشش می‌کنند باید به دنبال خنثی کردن تاکتیک‌های امنیتی جمهوری اسلامی نیز باشند. در غیر اینصورت نه تنها ائتلاف و همسویی ضعیف خواهد شد بلکه نگاه جامعه‌ی بین‌المللی به نیروهای دمکراسی‌خواه تغییر خواهد کرد. همچنین به کمک ایرانیان برون‌مرز و نهادهای مدافع حقوق بشر، باید برای نامشروع نشان دادن نظام جمهوری اسلامی کوشش شود. اینک که کشورهای اروپایی حتی حاضر شده‌اند سفرای جمهوری اسلامی را احضار کنند و آقای اوباما نیز سرکوب‌های داخلی را محکوم کرده و سازمان ملل واکنش درخور توجهی نشان داده است، فرصت برای طرح پرونده ایران در شورای امنیت و کمیسیون حقوق بشر مهیاست.

در عین حال باید از سازمان ملل متحد خواست تا با تشکیل کمیته‌ی حقیقت‌یاب و اعزام آن به داخل ایران اقدامات لازم را برای کمک به قربانیان ستم جمهوری اسلامی انجام دهد.

برچسب‌ها:

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter