SCDPP نسل جديد

پنجشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۸۵

سومین کنگره جهانی لغو مجازات اعدام در پاریس


از امروز پنج شنبه 12 بهمن ماه 1385، سومين کنگره جهانی لغو مجازات اعدام به مدت 3 روز در فرانسه کار خود را آغاز کرد.

کنگره جهانی لغو مجازات اعدام برای اولین بار در سال 2001 در شهر استراسبورگ و دومین بار نیز در سال 2004 در شهر مونترال برگزار شد و در حال حاضر سومین کنگره آن با شرکت صدها تن از سياستمداران، فعالان جامعه مدني و متخصصان حقوقي، وابستگان قربانیان جنایت و روزنامه نگاران از سرتاسر جهان در حال برگزاری است.

سازمان عفو بین الملل یکی از شرکت کنندگان در این کنگره، قبل از آغاز کنگره، تعداد شرکت کنندگان را بیش از 600 نفر اعلام کرده بود.

در این کنگره نهادها و سازمان های زیادی حضور دارند که پیش از این به عضویت " ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام " در امده اند. "ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام" در راس این کنگره جهانی قرار دارد و بسیاری از سازمان های حقوق بشری مخالف اعدام مانند عفو بین الملل در آن عضویت دارند. یک نهاد ایرانی مدافع حقوق بشر به نام "فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالی" نیز عضو این ائتلاف است که یک نماینده از آن در این کنگره حضور دارد.

"ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام" در سایت رسمی خود نوشته است: پاریس 2007 ، نوید بخش لغو مجازات اعدام برای همه است، جایی که کوشندگان برای لغو مجازات مرگ در مورد استراتژی فعلی آن بحث خواهند کرد.

طبق اعلام این نهاد، سازمان فرانسوی "با هم بر علیه مجازات اعدام"، در همکاری نزدیکی با "ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام" و بسیاری شرکت کنندگان دیگر، کنگره پاریس را سازماندهی می کنند.

در حال حاضر در کشورهای مختلفی در سراسر دنیا مجازات مرگ وجود دارد که کشور هایی مانند چین، عربستان سعودی، نیجریه، آمریکا، ایران و پاکستان بیشترین آمار ها ی مجازات مرگ را از آن خود کرده اند.

سازمان عفو بین الملل در مورد مجازات مرگ در سایت رسمی خود نوشته : "مجازات مرگ نهایت بی رحمی ، مجازاتی غیر انسانی و پست است. این تجاوز به حق مسلم زندگی است. این هرگز نشان نداده است که موثر تر از بقیه تنبیه ها مانع جرم و جنایت می شود."

عفو بین الملل می نویسد: "برای پایان دادن به اعدام ها و لغو مجازات مرگ در هر جایی تلاش میکند."

طبق اعلام این سازمان حقوق بشری، "پیشرفت کار دراماتیک است. چرا که در سال 1977 یعنی 1356، تنها 16 ذکشور مجازات مرگ را برای همه جرم ها لغو کرده بودند اما امروز این رقم در 88 توقف کرده." رقمی که در کنار تحقیقات انجام شده، نشان می دهد بیشترین اعدام ها در در خاورمیانه، آفریقای شمالی، چین و آمریکا انجام می گیرد یعنی جایی که امسال کنگره پاریس به امید حذف مجازات اعدام در مورد آنها بحث و گفتگو می کند.

توضیح: این گزارش را برای رادیو زمانه تهیه کرده بودم که روز اول فوریه پخش شد

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter