SCDPP نسل جديد: سرکوب گسترده فعالین حقوق بشر در ایران

شنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۸

سرکوب گسترده فعالین حقوق بشر در ایران

هفته گذشته، اگرچه تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله دکتر محمد ملکی فعال سیاسی و حقوق بشری و جهانبخش خانجانی مشاور سابق وزیر کشور دولت خاتمی، از زندان آزاد شدند ، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در تلاشی دیگر، تعدادی از مدافعان حقوق بشر را دستگیر و روانه زندان کردند. آنها در حمله ای غافلگیرانه به منازل نوید خانجانی، بهزاد مهرانی، حسام فیروزی، ابوالفضل عابدینی، محبوبه کرمی، مجتبی گهستونی و نصور نقی‌پور ، آنها را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی از تهران، بازداشت های جدید در حالی صورت می گیرد که پیش از نیز تعدادی زیادی از مدافعان حقوق بشر دستگیر شده بودند. عماد باقی رییس انجمن دفاع از زندانیان، حشمت طبرزدی، سخنگوی همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر، علی بیکس، عضو مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و محمد صدیق کبودوند رییس سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان از مدت ها قبل در زندان به سر می برند. و امیر حسین فتوحی عضو مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی نیز هفته گذشته آزاد شده است. نهادهای مدافع حقوق بشر معتقدند دستگیری های جدید به بهانه های واهی انجام گرفته است.

و اما جزییات بیشتر در این رابطه:

نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی بهایی محروم از تحصیل است که سه‌ شنبه شب ۱۱ اسفند ماه در اصفهان بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شده است. در حال حاضر ۶ عضو دیگر کمیته کزارشگران حقوق بشر، شیوا نظرآهاری، مهرداد رحیمی، کوهیار گودرزی، سعید کلانکی، سعید جلالی‌فر و سعید حائری، که از قبل بازداشت شده اند، در زندان اوین به سر می‌برند. ماموران امنیتی همچنین صبح چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه، با یورش به منازل حسام میثاقی و سپهر عاطفی دو عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر، قصد بازداشت آنها را داشتند اما به دلیل اینکه در منزل نبودند موفق به بازداشت آنها نشدند.

دکتر حسام فیروزی، وبلاگ‌نویس و فعال مستقل حقوق بشر، سه شنبه شب در حال ورد به منزل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

محبوبه کرمی، فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضاء، روز سه شنبه ۱۱ اسفند در منزل خود به همراه برادرش بازداشت شد. ماموران امنیتی علت این دستگیری را حضور در تجمعات و اغتشاشات عنوان کرده اند.

بهزاد مهرانی، وبلاگ‌نویس و فعال مستقل حقوق بشر، صبح روز چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. جالب اینجاست که ساعاتی بعد از دستگیری بهزاد مهرانی، عده‌ای دیگر از نیروهای امنیتی برای بازداشت وی به منزل مهرانی مراجعه کرده اما از بازداشت او توسط نهادی دیگر مطلع شده اند.

ابوالفضل عابدینی، عضو حزب پان ایرانیست و فعال حقوق بشر، دیگر بازداشتی روز چهارشنبه است که پس از روزها تهدید و فشار توسط نیروهای امنیتی و به فاصله کوتاهی از آزادی اش دوباره بازداشت شد.

مجتبی گهستونی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در اهواز، چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه در منزل خود توسط ماموران امنیتی دستگیر شده است. محل نگهداری وی هنوز روشن نیست.

همچنین نصور نقی‌پور، فعال فرهنگی و وبلاگ‌نویس، چهارشنبه در قزوین دستگیر شده است. وی فعالیت سیاسی نداشته و در وبلاگ خو، به انتشار مقالاتی در حوزه ادب و اندیشه می پرداخت.

در ارتباط با دستگیری گسترده مدافعان حقوق بشر در ایران، کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی بیانیه ای صادر کرده و نوشته است: سرکوب گسترده مدافعان و نهادهای حقوق بشر نشان می دهد که جمهوری اسلامی کوشش های حقوق بشری را تحمل نمی کند و می خواهد با وارد ساختن انواع اتهامات بی مورد و ساختگی به صورتی غیرقانونی و غیرانسانی هر نوع فعالیت حقوق بشری را سرکوب کند. ابن نهاد حقوق بشری از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد هرچه سریعتر کلیه زندانیان حقوق بشری را آزاد کند و تلاش های مدافعان حقوق بشر را به رسمیت بشناسد. دستگیری فعالان حقوق بشر از سوی نهادهای داخلی و خارجی مورد اعتراض قرار گرفته است.

همچنین صدور حکم اعدام محمد امين وليان، فعال ۲۰ ساله و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان، از موارد مهم در چند روز گذشته است که از سوی نهادهای حقوق بشری با واکنش های تندی روبرو بوده است. محمد امين وليان، در ارتباط با رويدادهای روز عاشورا دستگیر شده و متهم اس که در تظاهرات سنگ پرتاب کرده است.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) در بیانیه مشترکی ابراز داشتند با توجه به اطلاعات به دست آمده، آقای وليان در سلول انفرادی بسر می برد و از هرگونه ملاقات با وکيل مدافع و خانواده اش محروم است و اين درحالی است که محاکمه وی پشت درهای بسته و بدون حضور وکيلش انجام شده. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که کليه احکام اعدام صادر شده را ملغی اعلام کنند.

به نظر می رسد نقض حقوق بشر در چند روز گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه روندی صعودی داشته است. از توقیف روزنامه اعتماد گرفته تا بازداشت جنجال آفرین کارگردان معروف ایرانی جعفر پناهی، تداوم روند دستگیری دانشجویان از جمله ایقان شهیدی، دانشجوی بهایی محروم از تحصیل بهایی و سما نورانی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه سهند تبریز، تایید حکم ۶ سال حبس هنگامه شهیدی روزنامه نگار و فعال حقوق زنان، بازداشت فعالان آذربایجانی در روز جهانی زبان مادری، حمله گارد ضد شور به زندانیان سیاسی در زندان ارومیه، جمهوری اسلامی نشان می دهد که رعایت حقوق بشر معنایی متفاوت برای آنها دارد.

و در حالی که نکاه جامعه جهانی به موارد نقض حقوق بشر عمیق تر می شود، رئیس بنیاد علوم و سیاست آلمان در تازه‌ترین تحلیل خود، برای چندمین بار خواستار تهیه فهرست اسامی عاملان نقض حقوق بشر در ایران توسط اتحادیه اروپا شده و پیشنهاد کرد حساب‌های بانکی این افراد در خارج مسدود و صدور ویزا برای آنان متوقف شود.

برچسب‌ها:

1 نظر:

در جمعه, اسفند ۲۱, ۱۳۸۸ ۶:۵۱:۰۰ بعدازظهر, Anonymous pouyan. ir گفت...

درود
خواستم ضمن تشکر از پایمردیتان در پاس داشت ازادی کرامت انسان اضافه کنم در حال حاضر به گفته بستگان نزدیک دوست عزیزم بهزاد مهرانی، ایشان هم اکنون در سلول انفرادی زندان گوهردشت کرج محبوس هستند والبته الحمدالله هنوز از وضعییت جسمانی وروحی خوبی برخوردارند. با امید به روزهای خوش برای ایرانمون و آزادیه یاران در بند

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter