SCDPP نسل جديد: تاریخ مصرف کاسپین ماکان

پنجشنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۸۹

تاریخ مصرف کاسپین ماکان

تاریخ مصرف کاسپین ماکان !

حسن زارع زاده اردشیر

سایت جنبش سبز ایران، جرس، که می کوشد خود را پایگاه اینترنتی جنبش سبز (؟!) معرفی کند، و جایی برای درج دردنامه خانواده زندانی سیاسی حشمت الله طبرزدی و بعضی خبرهای مشابه از غیر خودی ها ندارد، به دلیل اینکه نماینده جنبش سبز است اعلام کرد که کاسپین ماکان دیگر نامزد ندا نیست و نمایندگی از طرف جنبش سبز ندارد!

در دو مقاله به قلم مسیح علی نژاد و سید ابراهیم نبوی در سایت جرس، روشن شد که دیگر جنبش سبز نیازی به کاسپین ماکان ندارد. این البته واکنشی به دیدار ماکان با رییس جمهوری اسرائیل است که سبزها را آشفته کرده است. پیشتر سایت جرس و عده ای از اصلاح طلبان سبز دوم خردادی به راحتی ماکان را نامزد ندا معرفی می کردند اما همین دیدار او ،‌ که انگار با سیاست های سبز همخوانی نداشت، باعث شد تاریخ مصرف او به سر رسد!

تحلیل مسیح بر این اساس استوار است که ماکان نامزد ندا نبود. پس از این طریق توانست او را خائن و سوءاستفاده چی معرفی کند، آزادی فعالیت هایش را زیر سوال ببرد - به همان شیوه امنیتی ها و بلکه تحت تاثیر آنها - و بگوید: درست در روزهایی که فیلم ندا توسط دوست انگلیسی ام کارگردانی می شد و من می باید ایمیلی که از خواهر ندا رسیده بود را برایش می خواندم، وسوسه شده بودم که متن آن ایمیل را منتشر کنم، نگران بودم که مبادا دل ماکان برنجد اما این روزها که ماکان دارد علاوه بر رنجاندن دل خانواده ندا ، دل یک ملت را هم می لرزاند به گمانم اخلاقی تر آن است که ایمیل خواهر ندا را یاد آوری کنم:
«...ماکان دیگر با ندا نبود، یک دوره خیلی کوتاه با ندا بود ... عکس هایی هم که ندا با موهای چتری دارد را ماکان از او انداخته بود....ماکان و ندا از هم جدا شده بودند ولی وقتی ندا را کشتند، ما دیدیم که ماکان عکس های همان دوره کوتاه را به رسانه ها داد...»

مسیح به روشنی اشاره می کند قبلا هم تصیم داشته این ایمیل را منتشر کند که به نظر می رسد به زمانی باز می گردد که ماکان پس از فرار از ایران موضوع سرنگونی رژیم اسلامی را مطرح کرد. اما به فاصله کمی از انتشار ایمیل خواهر ندا که مبنای تحلیل مسیح قرار گرفته، خواهر ندا در مصاحبه با بی بی سی گفت کاسپین با ندا ارتباط داشت بطوریکه او از ندا خواستگاری کرده بود و اگر ندا کشته نمی شد آنها شاید ازدواج می کردند. خواهر ندا در همین مصاحبه با تاکید بر اینکه ادعای قطع رابطه ماکان و ندا قبل از کشته شدن او صحت ندارد، گفت : «من می توانم متن ایمیلم را برای شما بفرستم تا ببینید که ادعای این سایت ها صحت ندارد»

و سید ابراهیم نبوی هم سفر کاسپین ماکان به اسرائیل را نمونه روشن و مشخص سوء استفاده از جنبش سبز (!؟) برای حل مشکلات شخصی ارزیابی می کند. نبوی می نویسد: او یک آدم معمولی است که می تواند هر موضعی در زندگی شخصی اش بگیرد و هر کاری دلش می خواهد بکند. اما رفتارهای جنبش سبز توسط رهبران مشخص و معینی تعریف می شود که همین رفتارها آن رهبران را در موقعیت رهبری تثبیت می کند. این سفر (به اسرائیل) یک اقدام غیرمسوولانه فردی است که به عواقب رفتارش فکر نمی کند و قدرت تشخیص مصالح عمومی جنبش را ندارد و اصولا به آن فکر نمی کند.

آقای نبوی نه تنها مشخص نمی کند که بر چه اساسی می تواند از سوی جنبش سبز برای فرد دیگری جایگاه تعیین کند، بلکه در ادامه طوری سخن می گوید که انگار از نزدیک از تصمیم گیری های جنبش سبز آگاه است: « حتی اگر یکی از رهبران سبز در داخل هم چنین کاری کرده بود، جنبش سبز او را از موقعیتی که داشته کنار می گذاشت و اجازه نمی داد که افراد بدون در نظر گرفتن مصالح عمومی که مهم ترین آن توجه به آسیب پذیری سبزها در موقعیت کنونی کشور است،عمل کند و از سوی جنبش حذف می شد و رفتارش غیرمسوولانه و نادرست شناخته می شد.»

من قصد دفاع از ماکان را ندارم. پیشتر نیز شخصا با او چندین بار صحبت کرده ام و او را کم اطلاع از دنیای سیاست و مبارزه سیاسی یافته ام و معتقدم که آدمهایی مانند اوهمیشه ایرادات استراتژیک دارند اما مگر او نماینده جنبش آزادیخواهی ایرانیان است که توقع بیش از حد از او داشته باشیم . کاسپین ماکان در برابر پرسش خانم ستاره درخشش از صدای آمریکا مبنی بر اینکه با مقامات اسرائیلی دیدار کرده است یا نه؟ جواب مشخصی نداد و طفره رفت که همین موضوع نشان می دهد او به حساسیت ها نسبت به اسرائیل آگاهی دارد اما نحوه پاسخگوئی اش به این پرسش نشان می دهد که او آشنایی چندانی با دنیای سیاست ندارد. با این حال من شخصا نمی توانم قضاوت کنم او در حال استفاده ابزاری از نداست چون در دل و فکر او نیستم، ضمن آنکه تصور می کنم که او کوشش هایی در راه مبارزه با رژیم اسلامی انجام داده و خواسته سرنگونی رژیم را مطرح کرده که به مذاق نمایندگان سبز دوم خردادی مدافع اصلاحات حداقلی در سیستم فعلی خوش نیامده است. با این حال این نگرانی نیز وجود دارد که ماکان همچون بسیاری دیگر از فعالانی که در پی امواج خبری مطرح شده اند در خودبزرگ بینی غرق شود و به این ترتیب در دامن آفتی بیفتد که جمهوری اسلامی تلاش زیادی برای تقویت آن انجام داده است.

در واقع موضوع از آنجا آغاز می شود ما به راحتی خط قرمز های رژیم واپس گرای اسلامی را پذیرفته ایم. مثل خودسانسوری که امروز بسیاری از روزنامه نگاران با اینکه حتی از ایران فرار کرده اند اما هنوز نتوانسته اند از خودسانسوری رها شوند. یا نمونه دیگر خط قرمزی به نام ولی فقیه است که البته دیگر قداست آن با شعارهای مردم ایران در تظاهرات از بین رفته است. امروز نیز باید این خط قرمزی که دور اسرائیل کشده شده است پاک شود تا به راحتی رژیم اسلامی نتواند سیاست های خود را بر ما اعمال کند و عزیزان ما را به راحتی در زندان ها متهم کند. من اگرچه منکر برخی سیاست های نادرست اسرائیل در قبال صلح خاورمیانه نیستم اما ارتباط با این کشور و سفر به آن را نفی نمی کنم. اسرائیل از شخصیت حقوقی برخوردار است و دشمن سازی ها جمهوری اسلامی تنها به مذاق طرفداران جمهوری اسلامی خوش می آید!

امروز متاسفانه عده ای خود را نماینده این و آن معرفی می کنند و یا حاضر نیستند به کمتر از جایگاه رهبری یک جنبش رضایت دهند. ریشه اصلی این گرفتاری ها در ماکان، نبوی، مسیح و یا آنهایی که امروز پس از فرار از ایران به دروغ و یا با غلو ادعا می کنند در زندان های رژیم به شدت شکنجه شده اند و یا نفش مهمی در فعالیت های داخلی داشته اند تا امتیازی کسب کنند، نیست بلکه این خانه از پای بست ویران است. تا زمانی که استبداد درون ما، که کاملا در وجود همه مان نهادینه شده، از خانه رخت بر نبسته ، و فرهنگ کذایی حاکم بر جامعه ما از سوی رژیم جهل و دروغ و تزویر از بین نرفته، همچنان ظهور و خودنمایی رهبران رنگارنگ و بعضا فصلی جنبش آزادیخواهی و یا حداقل ظهور ژست های روشنفکرمآبانه افراد مختلف و نقش به ظاهر بسیار مهم شان در عرصه مبارزات سیاسی یا حقوق بشری دور از انتظار نخواهد بود.

برچسب‌ها:

16 نظر:

در پنجشنبه, فروردین ۰۵, ۱۳۸۹ ۱۱:۲۶:۰۰ بعدازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

در این دو روز ده ها وبلاگ و نظراتش رو خوندم درین مورد متن شما حقیقتا منصفانه ترین متن در این موضوع بود. واقعا خوشحالم که جامعه ایرانی جوانانی داره که میتونن مستقل فکر کنن و اسیر جو سازیای آدمهایی مثل مسیح علی نژاد و ابراهیم نبوی نمیشن. هنوز بعد از این همه مصیبتی که ملت ما کشیده بعضی آدمها خودشون رو قیم دیگران میدونن و سعی دارن با ترور شخصیت و کولی بازی خط فکری خودشون رو به دیگران تحمیل کنند.

 
در جمعه, فروردین ۰۶, ۱۳۸۹ ۱۲:۳۰:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger سیامند گفت...

بسيار منطقی و عالی نوشته ايد. به شما تبريک می گويم و کاملا با شما موافقم

 
در جمعه, فروردین ۰۶, ۱۳۸۹ ۳:۱۸:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous علی عبدی گفت...

اردشیر جان
مصاحبه ی ماکان با ستاره درخشش پیش از رفتن او به اسرائیل انجام شده است.

 
در جمعه, فروردین ۰۶, ۱۳۸۹ ۳:۴۵:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous maryam گفت...

Az mast ke bar mast
Hameye leader haye fAsli ya daemie yek melat , ha$un vijegihaye akhlagi va raftarie khode melat ro daran. Hamamon forsat talab o dorogh go hastim vali in baba chon marof yare bishtar morede enteghade ...

 
در جمعه, فروردین ۰۶, ۱۳۸۹ ۵:۳۶:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger Ardeshir گفت...

مرسی علی جان که گفتی اما با این حال در اصل موضوع تغییر چندانی نمی کند چون ایشان برنامه مشخصی داشت در مورد سفر به اسرائیل و آن را شفاف بیان نکرد

 
در جمعه, فروردین ۰۶, ۱۳۸۹ ۲:۴۲:۰۰ بعدازظهر, Anonymous جمشید گفت...

حاکمین و دولت های اقتدارگرا و افراطی ایران و اسرائیل نیت تمکین به اراده آزادیخواهانه و صلح طلب شهروندان خود را ندارند و حقیقتا در خشونت گرائی آبشخور یکدیگرند. همانگونه که گروه ها و انجمن های صلح خواه و ضد خشونت اسرائیلی و فلسطینی اعم از حقوقدانان، پزشگان، نویسندگان و فعالین مردمی دیگر سالهاست که برای دست یابی به صلح و دوستی بین خود و علیه خشونت نیروهای افراطی مابین خود تلاش و مبارزه می کنند، جنبش آزادیخواهی و صلح جوی مردم ایران هم میتواند به جرگه این تلاشگران بپیوندد و برای طرد سیاست های دشمن ساز و خشونت گرای حاکمان کنونی بسوی آنان دست همکاری باز گذارد.تنها در این صورت است که میتوان بتدریج ندای صلح، آزادی و عدالتخواهی را در تمامی منطقه و بین ساکنین آن را ترویج و گسترش داد و هم زمینه طرد خشونت گرایان و دشمن سازان را فراهم آورد.

 
در جمعه, فروردین ۰۶, ۱۳۸۹ ۹:۳۹:۰۰ بعدازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

shodeh oon jarianeh Bush ya ba oona ya bama har kesi behar esmi maghami mikh to lastikeh Jomhuriye Eslami bekoneh be faal nik ast.Hamik makan mitonest bero chakmehyeh sepahoo beliseh nakardeh oon bas nist? Ye khordeh azad manesh baashim derakht az risheh poosideh ast .In jonbesh sabz ham moddayi kheyli dareh raastesh chandtyie choobe do sar gohi toosh hastand ba vazeshe baad harekat mikonan

 
در شنبه, فروردین ۰۷, ۱۳۸۹ ۱:۵۷:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

متاسفانه جناح موسوم به اصلاح طلب در هر فرصتی نشان میدهد از لحاظ فقدان تفکر دموکراتیک و اصولی چندان تفاوتی با باقی مانده حکومت ماکیاولی ندارد. ملت ایران چشمها را باز کنید.

 
در شنبه, فروردین ۰۷, ۱۳۸۹ ۳:۲۵:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

جناب آقای زارع زاده.
تشکر از مقاله و نقد زيبای شما در مورد سفر آقای کاسپين ماکان ، واقعا که صحبتهای خيلی از ايرانيان را که سالها در دل داشتند عنوان کرديد.
سئوال بسيار مهم از آقايان و خانمها ی که اين انتقاد را از اين جوان داغ ديده می کنند اين است که چرا اين همه آقايان و خانمهای که دست در آتش اين رژيم در سی سال گذشته داشتند اعم از وزیران و وروزنامه نگاران و ..... که بعد از انتخابات از ايران گريختند و هر روزه با سناتورها و نمايندگان کشورهای امريکا و بريتانيا .... دائم در حال مذاکره هستند هيچ ايرادی نيست حال همين رژيم دائما دارد عنوان می کند که اين اعتراضات بعد از انتخابات کار امريکا و بريتانيا ... هست، حال که يک جوان ایرانی مي آید خارج از ايران و وحشی گری اين رژيم را به سران دنيا می گويد این که در زندان چه بلای برسرش آوردند.باید زير هزاران توحين شخصی و فشار روحی روانی اين افراد در سايتهای خودشان قرار گيرد . واقعا که چقدر تاسف بار است خواهشمندم به لینک صحبت های
چند هفته پيش آقای خاتمی در کرمانشاه گوش کنید
Mohammad Khatami says that Iran dont want a non religous democracy

http://www.youtube.com/watch?v=D0f1A9XypkI

...مجددا از جنابعالی به خاطر مقاله بسيار پر محتوای شما تشکر می کنم که حرف خيلي ها را در اين برهه زمانی عنوان کرديد

FRED

 
در شنبه, فروردین ۰۷, ۱۳۸۹ ۳:۲۸:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

 
در شنبه, فروردین ۰۷, ۱۳۸۹ ۱۰:۵۲:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger زری گفت...

اینکه ماکان کی هست و چی هست به کسی مربوط نیست ولی آنطرف قضیه کشور اسرائیل است که مثل یک مرغ ماهی خوار ( میخواستم بنویسم لاشخور) گفتم شاید یک عده بدشان بیاید!! نشسته است که دری به تخته ای بخورد و او خودش را طرفدار حقوق بشر!!! وطرفدار ایرانی ها قلمداد کند و لابد اجازه سرکوب و بمباران کمپ های یک مشت بینوای پابرهنه فلسطینی را با اجازه ایرانی های جوان و مدرن و معترض بدست آورد . دردناک این است که نکند اسرائیل هم بشود غمخوار ما ! و دلش به حال ندا و نداها بسوزد درضمن هزاران ایرانی پناهنده تبعیدی که که زیر اعدام بوده اند و فرارکرده اند به اسرائیل نرفتند و سفیر صلح نشدند چه شد که جناب ماکان سفیر صلح شده است؟ درست است که منهم ازنبوی و اصلاح طلب چی ها بدم می آید ولی فراموش نکنید که جنبش مردم ایران جنبش دموکراسی و عدالت جویی است واصلا وکیل مدافع یا پدربزرگ و مادربزرگ اسرائیلی نیاز ندارد . این وحشی ها که 300 کودک را در غزه همین دوسه سال پیش راحت قتل عام کردند لازم نیست برای ما دل بسوزانند . ماکان بهتر بود میرفت جلوی سازمان ملل تحصن میگذاشت وآزادی زندانیان سیاسی را خواستار میشد. تا منهم ازا و پشتیبانی میکردم. ولی او بیخود شده است سفیر صلح بین ایران و اسرائیل . سفیر صلح بین خودش واسرائیل بشود کسی کارش ندارد ولی سفیر ایرانی ها و ایران نیست

 
در شنبه, فروردین ۰۷, ۱۳۸۹ ۱۱:۲۱:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger Mani Behrouz گفت...

درود به شرفت اردشیر جان

 
در شنبه, فروردین ۰۷, ۱۳۸۹ ۳:۱۳:۰۰ بعدازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

Dear we should be aware, how " eslah talaban" pruduce the Moral.

the last few weeks , it was clear they go for ward and also about makn.

i thank you, we must not be unfriendly with israel.

and also care of eslah talab-e birooni.



to all friend , be proud of openness and defend what we got in the West and knowledge.

i do not like anti Israel and anit-semitic-voices.

any way thank you mr.azghandi.please be strong.

 
در شنبه, فروردین ۰۷, ۱۳۸۹ ۶:۳۱:۰۰ بعدازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

خيلي ساده است. چرا خودمان را گول مي زنيم. كاسپين ماكان اگر نامزد نداي شهيد نبود. در چه اندازه اي مي توانست به اسرائيل سفر كند و با مقامات بلند پايه ديدار كند؟ صورت مسئله معادله ما روشن اسن چرا قدرت درك و يا تشخيص را از دست داده ايم و يا بنام استقلال فكري و...و داريم خودمان را توجيه مي كنيم. شايد من نوعي كه در ايران زندگي ميكنم قدري ترسو به نظر بيايم اما من با واقعيت ها زندگي مي كنم و سفر ماكان با اين شيوه تبليغي يكي از گندترين كارهايي بود كه يك فرد خودخواه مي تواتد انجام دهد.

 
در جمعه, فروردین ۱۳, ۱۳۸۹ ۹:۵۶:۰۰ بعدازظهر, Anonymous Nima گفت...

اولاً : اين كه آقاي ماكان در ملاقات با شيمون پرز ، خودشان را بعنوان نماينده مردم ايران معرفي كرده‌اند. بنابراين ، مردم ايران حق دارند كه بگويند ايشان نماينده آنها نيست. اگر ابراهيم نبوي نمايندة جنيش سبز نيست، ماكان هم نماينده ايران نيست. شما بايد شرايط زندانيان سياسي در ايران را هم در نظر بگيريد كه بقول سعدي:
گنه كرد در بلخ آهنگري
به شوشتر زدند گردن مسگري
مطمئن باشيد كه اين ملاقات ماكان مي‌تواند، رابطة جنبش سبز و اسرائيل را براي رژيم ايران اثبات كند و خدا مي‌داند كه بر اين مبنا، چه بلايي بر سر زندانيان و متهمان سياسي بياورند. لازم نيست كه يادآوري كنم، يكي از توجيه‌هاي اعدام 67 در نزد رژيم، رابطه مجاهدين با عراق و شركت آنها در جنگ بود.

ثانياً : اسرائيل به عنوان ناقض حقوق بشر، پرونده‌هاي متعددي دارد كه تا سال 2000، آمريكا 19 بار قطعنامه‌هاي شوراي امنيت كه در مورد اين اقدامات بررسي شده‌اند را وتو كرده است، ولي با اينحال 4 قطعنامه نيز بر ضد اين اقدامات صادر شده‌اند كه ملاقات آقاي ماكان كه دغدغة اصلي‌شان بايد حقوق بشر باشد را كاملاً بي‌معنا مي‌نمايد.

ثالثاً : برخورد با اين اقدام ماكان، منجر به برخورد با شخصيت وي شده است كه بهيچ وجه درست نيست. اصولاً بايد عملكرد افراد را نقد كرد، نه اينكه شخصيت آنها نابود كرد.

 
در سه‌شنبه, فروردین ۲۴, ۱۳۸۹ ۵:۰۴:۰۰ بعدازظهر, Blogger Unknown گفت...

من هم فکرمیکنم اسرائیل خط قرمز نیست اسرائیل درمقایسه با اعراب بسیار کم خطر تر میباشد

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter