SCDPP نسل جديد: رسوایی تاریخی بخش فارسی صدای آمریکا

پنجشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۸۹

رسوایی تاریخی بخش فارسی صدای آمریکا


سایت خبری پلی تیکو (Politico) در گزارشی به نقل از دفتر حقوقی لری کلیمن نوشته است که بر اساس شکایت الهام ستاکی مجری تلویزیون فارسی زبان صدای آمریکا کلیه مدیران بخش فارسی به دادگاه فراخوانده شده اند. بر پایه این نوشته، در دادخواست تنظیم شده علیه شورای حکام اداره رسانه های خارجی آمریکا، مشاور عمومی و مدیران شبکه خبری فارسی (PNN) صدای امریکا، به علت سرپوش گذاشتن به آزار و اذیت جنسی گسترده در این شبکه، مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار غرامت مطالبه شده است.

دفتر حقوقی لری کلیمن گفته است زنانی که مورد آزار قرار گرفته اند، به ویژه الهام ستاکی مجری بخش فارسی، وقتی از شرایط بوجود آمده شکوه کردند با اقدام تلافی جوبانه روبرو شدند. از این رو طبق آنچه در دادخواست طرح شده ، این اقدامات تلافی جویانه از محیط کار ناسالم فاسد در بخش فارسی ناشی می شود. جایی که مجریانی مانند خانم ستاکی به دلیل پشتکار و تلاش زیاد برای گزارش اخبار جنبش آزادیخواهی ایران، بویژه در این برهه حساس تاریخ ایران، مورد مجازات قرار می گیرند.

تاکید شده است که در اثر آزار جنسی و برخورد های انتفام آمیز مدیران بخش فارسی (‌به منظور جلوگیری از طرح شکایت) ، خانم ستاکی از نظر پزشکی ناتوان شده است و در حال حاضر در منزل خود در لس آنجلس به سر می برد. یکی دیگر از برنامه گزارانی که مورد آزار قرار گرفته است به علت از دست دادن محل امرار معاش خود حاضر نیست قدمی بر دارد.

پلیتیکو نوشته است : ناباورانه، پس از طرح شکایت دفتر حقوقی لری کلیمن علیه فرد متجاوز و مقامات مسئول صدای آمریکا در ارتباط با عمل انجام گرفته، این فرد متجاوز به مرخصی با حقوق فرستاده شده در حالیکه خانم ستاکی اجازه نیافت از مساعده پزشکی برای مداوای خود در بیرون از محیط کار خصمانه اش بهره مند شود.

همچنین مدیر روابط عمومی صدای آمریکا، دیوید بورگیدا، در پاسخ به نشریه پلیتیکو مدعی شده است که در صدای آمریکا آزار و اذیت جنسی وجود ندارد و بنگاه سخن پراکنی آمریکا به سیاست فرصت برابر استخدام پایبند است. وی گفته است که ما در مورد پرونده های حقوقی مطرح نظری نمی دهیم.

توضیح من : صدای آمریکا یک دوره بحرانی را طی می کند. در دو سال گذشته تعداد زیادی از کارکنان و مدیران بخش فارسی عوض، جابجا و یا برکنار شده اند. فضای ناسالم روانی در آنجا حاکم شده بطوریکه کارکنان به همدیگر اعتماد ندارند و بعضی نیز برای حفظ و ارتقاء موقعیت خود دست همکارانشان را زیر سوال می برند. فضایی که مدیریت البته بوجود آورده است.

مهمتر اینکه مدیریت جدید بخش فارسی تلاش می کند رویکرد جدیدی را در پخش برنامه ها حاکم کند بطوریکه در یک سال گذشته نیز نگرش سیاسی خاصی را جا انداخته و بسیاری از اخبار و مسائل مهم ایران را سانسور می کنند و یا به درستی به آن نمی پردازند. در این زمینه علی سجادی سردبیر و الکس بلیدا رئیس بخش فارسی نقش اساسی را بازی می کنند.

از سویی دیگر موضوع به کنگره آمریکا کشیده شده است. تحقیقات کنگره آمریکا در مورد نحوه پوشش خبری مسائل ایران در بخش فارسی صدای آمریکا در جریان است و۶۹ عضو مجلس نمایندگان به همراه تعدادی از سناتورهای با نفوذ اخیرا در نامه ای به باراک اوباما خواستار توجه او به اطلاع رسانی ضد آمریکايی و جمهوری اسلامی پسند بخش فارسی صدای آمریکا شده اند.

روزنامه واشنگتن تایمز نیز اخیرا در سرمقاله ای صدای آمریکای فعلی را به صدای آخوندها تشبیه کرده است.

حال باید دید تلاش هایی که برای اصلاح بخش فارسی در جریان است به کجا خواهد رسید. اما روشن است که چنانچه دولت، کنگره و شورای سیاستگذاری بنگاه سخن پراکنی آمریکا دست به اقدام اساسی نزند این رسانه جایگاه خود را از دست خواهد داد و یک رسوایی تاریخی دیگری را رقم خواهد زد.

برچسب‌ها:

1 نظر:

در دوشنبه, اردیبهشت ۱۳, ۱۳۸۹ ۶:۲۱:۰۰ بعدازظهر, Anonymous یک هم میهن گفت...

درود بر شما
اخیرا وبلاگی در زمینه حقوق بشر در ایران راه اندازی کرده ایم. اگر از طریق تبادل لینک یا معرفی وبلاگ به دوستان، ما را در اطلاع رسانی این وبلاگ به دیگران یاری رسانید از شما بی نهایت سپاسگزار خواهیم بود.

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter