SCDPP نسل جديد: «بازتاب اعدام کمانگر در مجامع بین‌المللی» / گفتگوی من با رادیو کوچه

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۸۹

«بازتاب اعدام کمانگر در مجامع بین‌المللی» / گفتگوی من با رادیو کوچه

گفت‌و‌گوی روز

«بازتاب اعدام کمانگر در مجامع بین‌المللی»

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰

اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

در پی اعدام صبح روز یک‌شنبه در زندان اوین اعتراض‌های ایرانیان در کشور‌های مختلف آغاز شده است. سحرگاه نهم ماه می پنج زندانی در این زندان به نام‌های «فرزاد کمانگر»، «شیرین علم هولی»، «علی حیدریان»، «فرهاد وکیلی» و «مهدی اسلامیان» محکومانی بودند که پس از مدت‌ها زندان‌، اعدام شدند. خبرها حاکی از اعتراض ایرانیان ساکن در کشور‌های دیگر است. در آمریکا و بخش‌هایی از اروپا تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

پاریس صحنه‌ی دست‌گیری ایرانیان معترض

ویدئوی گرفته شده از پاریس:

پاریس از عصر امروز به وقت محلی شاهد بروز درگیری بین پلیس و معترضین در برابر سفارت ایران در پاریس بوده است. «از ساعت دو بعد از ظهر به وقت پاریس تعداد نزدیک به بیش از هزار ایرانی در برابر سفارت ایران به نشانه اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران اقدام به دادن شعار در برابر این سفارت کردند که با دخالت پلیس فرانسه تعداد زیادی از معرضین را دست‌گیر کرد که بنابر اظهارات شاهدان بیش از سه دستگاه اتوبوس دست‌گیر‌شده‌گان را از محل دور کرده است.» لازم به توضیح است در میان دست‌گیر‌شده‌گان چهره‌های فعال نظیر «نوشابه امیری» روزنامه‌نگار ایرانی نیز دیده می‌شود.

در گفت‌و‌گوی اردوان روزبه با «سامان رسول» روزنامه‌نگار در اروپا به ‌چگونگی این اعتراض در برابر سفارت ایران در پاریس اشاره کرد:

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

دانلود فایل صوتی

شوک و اعتراض در کلن

پس از اعلام اعدام پنج فعال سیاسی بنابر اظهار فعالان مدنی در آلمان، معترضین با حضور در خیابان‌ها و راه‌پیمایی چند کیلومتری با دادن شعار نسبت به وضعیت حقوق انسانی در ایران اعتراضشان نسبت به این اعدام غیر‌مرسوم در عرف حقوقی را ابراز کردند.

هم‌چنین با برنامه‌ریزی فعالان مدنی در این کشور تظاهراتی در شهر‌های مختلف برگزار شد. عصر امروز در شهر کلن معترضین در اعتراض به اعدام‌ها تجمع خواهند کرد.

اردوان با «اختر قاسمی» روزنامه‌نگار و فعال مدنی در آلمان هم مصاحبه‌ای داشته است:

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

دانلود فایل صوتی

ایرانیان تورنتو در اعتراض به اعدام

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای در تهران از همه ایرانیان در سراسر دنیا خواست تا با برگزاری گردهمایی و تجمع، این اعدام‌ها را محکوم کنند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شوند.

سحرگاه یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه پنج زندانی سیاسی فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان، بدون اطلاع وکلا و خانواده‌هایشان به چوبه‌ی دار سپرده شدند تا بار دیگر بر همگان آشکار شود که رژیم جمهوری اسلامی پای‌بندی به موازین بین‌المللی حقوق بشر و نیز قوانین انسانی را ندارد.

به دنبال این اعدام‌های سیاسی و غیرانسانی، که جامعه ایرانی را شوک زده کرده است، خانواده‌های این زندانیان سیاسی تصمیم گرفتند که در اعتراض به این جنایات و نقض حقوق انسانی ایرانیان، در مقابل درب اصلی دانشگاه تهران دست به تجمع بزنند.

هم‌راه با این حرکت، جمعی از دانشجویان و جوانان ایرانی در تورنتو روز یک‌شنبه بعد‌از‌ظهر در میدان «مل لستمن» گردهم آمدند تا این اعدام را محکوم کرده و حمایت خود را از حقوق کلیه زندانیان سیاسی نشان دهند.

در این خصوص هم صحبت‌های اردوان با «ارشیر زارع‌زاده» مسوول کمیته‌ی دانشجویان دفاع از زندانیان سیاسی در مورد وضعیت اعتراض در تورنتو رامی‌شنویم:

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

دانلود فایل صوتی

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی

Free Blog Counter